Båtmänniskan Carl XVI Gustafs båtar genom åren!
Alla känner till Kung Carl XVI Gustaf. Betydligt färre känner till kungen som en vanlig båtmänniska. Här är en inblick i hans långa båtliv och båttyperna som han fallit för.

Han har fattat det precis som vi andra båtmänniskor. Det är med fri horisont som man får perspektiv på livet och kan slappna av – på riktigt. Kung Carl XVI Gustafs båtintresse för båtar och båtliv är sålunda genuint vilket förstås också har resulterat i ägandet av flera båtar genom åren.

Sweet Sixteen och Concorde 16
Kungens första motorbåt var en Sweet Sixteen, tillverkad av Marieholms Bruk. Denna båt, känd för sina fräcka linjer och toppfart på cirka 40 knop, var en av de första plastbåtarna som tillverkades i Sverige. Därefter ägde kungen en Concorde 16, även den från Marieholms Bruk, ritad av Halvor Rosenbaum. Denna modell var populär under 1970-talet och känd för sitt djupa V-skrov och bättre sjöegenskaper jämfört med föregångaren.
Magnum 35-150 Open Sport Boat ”Green Beam”
En annan anmärkningsvärd båt i kungens ägo var en Magnum 35-150 Open Sport Boat med namnet ”Green Beam”. Denna båt var utrustad med dubbla Chrysler V8-motorer på 275 hästkrafter vardera och kunde nå en toppfart på cirka 35 knop. Kungen använde denna båt fram till 1979.
Andra har också läst:
Deltagande i Roslagsloppet 1988
År 1988 deltog kungen i det prestigefyllda Roslagsloppet, en av världens längsta offshore-tävlingar för motorbåtar. Med tävlingsnummer 16 på sidan körde han en mäktig Cigarette 38 från Stockholm till målet i Öregrund. Detta deltagande underströk hans passion för båtsport och hans vilja att engagera sig aktivt i marina tävlingar.
Kungens donation till Sjöräddningssällskapet möjliggjorde byggnationen av en ny stolt räddningskryssare på 15-meter.
Donationen till Sjöräddningssällskapet
I samband med sitt 50-årsjubileum på tronen år 2024 gjorde kungen en betydande donation till Sjöräddningssällskapet. Denna generösa gåva möjliggjorde byggandet av en ny räddningsbåt och etableringen av en ny båtklass, vilket ytterligare visar kungens engagemang för säkerhet till sjöss och hans stöd för sjöräddningsverksamhet.

Storebro Royal Cruiser 40 Biscay
Det var 1980 och på sin 34-årsdag då kungen fick en Storebro Royal Cruiser 40 Biscay födelsedagspresent som familjebåtägandet tog fart på riktigt. Denna tolv meter långa flybridgebåt blev snabbt en favorit för kungafamiljens semestrar under 1980-talet.
Speciellt utmärkande för just detta exemplar var att båten hade akterruff för högre komfort. för större bekvämlighet. In get konstigt så långt men desto m er ovanligt, när det begav sig var finesser som elektrisk toalett och dusch.
Efter att ha varit i kungafamiljens ägo fram till 1989 såldes båten vidare. År 2024 auktionerades den ut igen och såldes för 350 000 kronor till en entusiast som planerade att återställa den till sitt originalskick.

J-Craft Cabrio Cruiser ”Polaris”
Under år 2000 förvärvade kungen en J-Craft Cabrio Cruiser, känd som ”Polaris”. Denna lyxbåt, som var den första i sin serie, köptes till ett reducerat pris på 625 000 kronor, med förbehållet att kungen skulle bidra till marknadsföringen av modellen. ”Polaris” har en längd på 12,5 meter och är utrustad med en stor salong samt ett välutrustat pentry. Båten har spelat en central roll i kungafamiljens sommarsemestrar på den franska Rivieran, där den ofta användes för dagsutflykter.
Fairline M/Y Ancylus
Tidigare ägde kungen en Fairline-motorbåt tillverkad i England, känd som M/Y Ancylus. Denna båt, som kostade sex miljoner kronor som ny, låg ofta förtöjd vid Drottningholm under somrarna. Senare skänkte kungen båten till prins Carl Philip, som använde den för egna utflykter, inklusive en resa från Drottningholm till Öland.

Axopar 28 OC
År 2014 rapporterades det att kungafamiljen hade förvärvat en Axopar 28 OC, ett förhållandevis högst alldagligt flytetyg. Båten var bestyckad med en Mercury Verado 250 hk och hade en toppfart på runt 43 knop. Det är oklart vilken medlem av kungafamiljen som främst använder denna båt, men både kungen och prins Carl Philip är kända för sitt intresse för båtliv och fart.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…