Så bygger man en ny styrkonsol

Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare och modernare. Viktigast av allt är att den öppnar upp för att integrera en stor plotter i instrumentpanelen.

Det är lätt att drömma om en snygg styrpulpet. Det är lite svårare att bygga den. I del två av Skippos byggskola kastar sig Claes Olivecrona in i nästa steg av projektet – full av energi, idéer och slippapper. Som tur är finns Micke Svensson från Seacat Marine vid hans sida – metodisk, tålmodig och med betydligt mindre polyester på kläderna.

Vi kastas direkt in i båtslöjdens verklighet: MDF-skarvar tejpas, fogar kladdas och förstärkningar skruvas fast. Claes är i sitt esse – han pekar, frågar, slipar lite på måfå och är inte rädd att sticka in ett ”Vad är det här för något, Micke?” mitt i allt.

– Vi har inte gjort den sådär supersnygg eftersom vi ändå kommer slipa av den här innan primer och lackering, förklarar Micke lugnt, medan Claes redan börjat riva i glasfiberremsorna som om det vore julklappspapper.
Det är ett samspel som fungerar. Claes frågar – Micke svarar. Claes testar – Micke rättar till. Och mitt i allt växer styrpulpeten fram.

Glasfiber och gravallvar

Glasfiber är inte att leka med. Det vet Micke. Och det lär sig Claes.

– Det är viktigt att förbereda allt innan man blandar polyester, för sen har man inte mycket tid, säger Micke med det där tonfallet som antyder att han talar av erfarenhet.

Claes nickar – och börjar förbereda. På sitt sätt.

– Nu har vi kommit till det roliga, nämligen att slipa, säger han entusiastiskt, medan Micke plockar fram rätt papper i rätt grovlek och förklarar varför 80-papper är perfekt till epoxyspackel.

Blomsterspruta och båtkemi

När det blir dags för avfettning blir det klart att Claes har en egen syn på verktyg. Han har spanat in Mickes teknik – och är imponerad.

– Jag har ju sett att du använder en blomspruta, säger han.

– Ja, det är att föredra. Då slipper man kontaminera medlet, svarar Micke som vanligt helt obrydd över den udda kombon av trädgård och båthantverk.
Det är också här Claes börjar förstå vikten av att jobba metodiskt – inte bara spontant. Avfettning kräver teknik. Lack kräver tajming. Och temperaturen måste vara perfekt.

– Vindstilla, 15 till 20 grader, gärna på morgonen innan folk börjar röra sig, säger Micke.

Claes ser nästan besviken ut – det lät ju så enkelt först.

Rullat, lackat, monterat – och förvandlat

Mot slutet är det dags för lack och montering av rutan. Claes greppar stegborrmaskinen med samma entusiasm som ett barn greppar en klubba, men Micke styr honom rätt.

– Den här är avrundad i spetsen. Har man en rak borr då spricker plexin, säger Micke och räddar ännu ett potentiellt fiasko.


Och plötsligt – där står den. Den nya styrpulpeten. Inte längre en skrymmande ”kommod hos farmor”, som Claes uttryckte det i del 1, utan en smäcker pjäs redo för båtliv.

– Jag måste ändå säga att all tid som det här tog var värt det, säger Claes nöjt. – För centerkonsolen är ju ändå stommen i en centerkonsolbåt.

Se videon: Båtdrömmar, byggtips och oväntade verktyg
Vill du se vad som händer när passion möter precision? När ivrig entusiasm paras med strukturerad kunskap? Då ska du inte missa denna andra del i Skippos byggserie. Claes Olivecrona står för energin – Micke Svensson från Seacat Marine för expertisen.

Reporter i videon