Tärnskär 30: Klassisk hyttbåt med modern kraft
Många tillverkare av aluminiumhyttbåtar satsar på aggressiv och modern design. Tärnskär 30 går sin egen väg och känns tidlös, robust, gedigen och välbyggd snarare än trendig. Skippo testar och ser hur den står sig mot konkurrenterna.
Tärnskär 30 är en båt som känns välbekant från första stund. Den sluttande stäven och breda skarndäcket gör det enkelt att röra sig även för den som har ett ”brett arsle”, som testförarna skämtsamt uttryckte det.
Invändigt dominerar en klassisk känsla med träpaneler, något som gör att båten sticker ut i segmentet där många konkurrenter nöjer sig med en mer avskalad aluminiuminredning.
– Det är gubbigt men på ett bra sätt, säger Gustav Morin.
Förarmiljön är genomtänkt med bekväma stolar och god sikt, även om de kraftiga rutstolparna kan vara i vägen. Här finns också en backkamera som ger extra trygghet vid manövrering.
Stark motor och tyst gång
På akterspegeln sitter en 400 hk V10 Mercury, vilket ger båten bra fartresurser samtidigt som motorn är tystlåten på låga varv. Vid testet nådde vi en toppfart på 42 knop, vilket är imponerande med en singelinstallation.
Båten saknar steglister, ett beslut som Tärnskär tog redan 2019. Det innebär något högre bränsleförbrukning, men samtidigt en betydligt tystare gång jämfört med många konkurrenter.
– Skrovljudet ombord är näst intill obefintligt. Det här är en av de tystaste båtarna vi kört.
Två konkurrerande båtar:
Bra sjöegenskaper men ont om vågor
Tärnskär 30 har en 24-gradig V-botten, vilket borde ge den goda sjöegenskaper i grov sjö. Problemet under testet var dock att vattnet låg spegelblankt.
– Det här är inte Tärnskär-väder! Den här båten är byggd för att hantera tuff sjö, men idag är det för lugnt för att verkligen sätta den på prov, konstaterar Gustav.
I svall från andra fartyg går båten dock stadigt och tryggt, utan att bjuda på några obehagliga smällar.
Praktiska detaljer och smart layout
En av de stora fördelarna med Tärnskär 30 är de smarta stuvfacken. Förutom generösa utrymmen i aktern finns en insatslåda i fören som kan användas som kyl eller förvaring av fisk. Den tvådelade dörren till hytten är också en välkommen detalj. Man kan öppna den övre halvan för ventilation utan att släppa in vatten om det går sjö.
Sovlösningen i hytten är enkel att bädda, men testet bjöd på några frustrerade stön innan allt föll på plats:
– Jag hatar det här. Kan inte folk bara förstå hur det ska funka?, skrattar Gustav.
För den trendkänsliga:
Pris och motoralternativ
Tärnskär 30 är en premiumbåt vilket märks på prislappen. Nypris med en Mercury V10 400 motor på 3 295 000 kr enligt en annons från december 2024).
Begagnad: En Tärnskär 30 från 2018 har setts på marknaden för 1 995 000 kr.
Sammanfattning: En båt för den som vill ha kvalitet utan att sticka ut
Tärnskär 30 är en båt för den som uppskattar tidlös design och gedigen byggkvalitet. Den konkurrerar i samma segment som Aronet 30, men med ett mer påkostat och mysigare inre.
”Som en lyxig Volvo”
– Det här är som en lyxig Volvo. Den sticker inte ut, men den håller hög klass och gör jobbet riktigt bra, avslutar Gustav Morin.