Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja både prestanda och pålitlighet. Men i det här avsnittet av Fynd eller fiasko får vi också med oss ett antal lärdomar.
Att uppgradera en klassisk båt som Boston Whaler 22 Outrage med ny motor kräver både eftertanke och kunskap. I videon här ovan får vi hänga med när Skippos Claes Olivecrona vänder sig till Kim Hellströmer, servicechef på KGK Motor, för råd kring motorval, rigglängd, propeller och montering – allt med Suzukis utombordare i fokus.
När Claes köpte sin gamla Boston Whaler 22 Outrage var det utan motor – och med ett hav av valmöjligheter framför sig.
– När jag tittar runt på nätet vad de här båtarna har för typ av motorval så skiftar det väldigt mycket. Allting från en gammal 120-hästare till dubbelmontage, berättar Claes.
Hans mål är tydligt: en ny motor, inte för tung, och med prestanda som passar båtens karaktär.
Rätt effekt för rätt gångläge
– Du ska följa båttillverkarens riktlinjer för att få det bästa gångläget på båten. Att alltid välja största möjliga motor är inte nödvändigt – tvärtom kan det bli både dyrt och opraktiskt, säger Kim Hellströmer.
– Det kan påverka köregenskaperna till det sämre och försäkringen kan bli dyr. I vissa fall får du inte ens försäkra motorbåtar om de har för stor motor.
I fallet med Boston Whaler 22 Outrage handlar det om en båt på cirka 1,1 ton, med en rekommenderad motoreffekt runt 220 hk.
– Jag har kollat runt på nätet och sett allt från 120 till 250 hk. Här känns 200 hk som en alldeles ypperlig kompromiss, tycker jag.
Rigglängd, montering och rätt höjd
En ofta förbisedd men avgörande faktor är rigglängden. Den styrs av akterspegelns höjd, och fel val kan bli kostsamt.
– Det bästa är att mäta från kölens lägsta punkt till toppen av akterspegeln innan du köper motorn, säger Kim.
När det gäller själva monteringen lyfter Kim fram vikten av att följa tillverkarens anvisningar:
– På Suzuki rekommenderar vi sex riggbultar från 150 hk och uppåt. Men det beror förstås på vad båten har plats för.
Även kavitationsplattan spelar roll för köregenskaperna. Den bör i utgångsläget ligga i linje med båtens köl – eller något ovanför, beroende på båtens körläge.
– Sätt den neutralt. Ut och prova! Det är så man lär sig, säger Kim.
Propellerdjungeln: Så tolkar du siffrorna
Propellerval är ett annat område där många går vilse i siffror som 3x15x21. Kim reder ut:
– Tre är antalet blad, ”15” är diametern i tum, och ”21” är stigningen, förklarar han.
– Går du upp i stigning får du oftast högre toppfart men lägre acceleration. Går du ner får du bättre acceleration men lägre toppfart. Det gäller alltså att tänka efter hur båten ska användas, vill man prioritera hög fart eller eller acceleration och att snabbt komma upp i planing, till exempel?
Elektroniska reglage – och gör det själv?
Claes valde elektroniska reglage till sin båt, och lyfter fram den enkla monteringen och sköna känslan. Idag erbjuder Suzuki elektroniska reglage från så lågt som från 115 hk till 350 hk.
Kabellängden också är viktig att mäta upp innan installation. Standard är 6,5 eller 9,5 meter, med möjliga förlängningar.
Kan man montera en ny utombordare själv?
– Du kan göra mycket själv, men slutkontrollen bör alltid göras av en auktoriserad verkstad, säger Kim.
– Och det är viktigt att till exempel täta hålen i akterspegeln på ett fackmannamässigt sätt.
Claes håller med:
– Köper man en motor för över 200 000 kr kan man gott lägga några tusenlappar på att få det rätt gjort.
Nästa steg? Provkörning!
Efter alla val, mätningar och monteringar återstår det roligaste: att se hur båten går i vattnet.
– När ni har sett det här inslaget så ska ni gå till det sista inslaget där vi provkör den här skönheten, avslutar Claes.
– Så får ni se hur fint – eller fult – den går.