Vi lanserar miljölager i våra sjökort: ”Ett krafttag för båtmiljön”
Bristande information och ovetskap får båtfolk att skada känsliga marina miljöer. I en ny satsning tar Skippo ett gemensamt krafttag med ledande experter på Östersjöns marina miljöer. Devisen som lett arbetet – det ska vara lätt att göra rätt.
Grönskärsfladen, en plats dit såväl motor- som segelbåtsfolk tar sig för sol, bad vatten. Den som kommer i tid kan ha tur och hinna knipa en bojplats men i regel är det ankring som gäller. Något som föder problem för den populära badviken.
Under ytan döljer sig nämligen mer än bara sandbotten. Här växer bland annat den känsliga, och för Östersjöns ekosystem, helt avgörande arten ålgräs.
Den som vill göra rätt står dock inför en utmaning och detta gäller för betydligt många fler ställen än Grönskärsfladen. Information om den känsliga bottnen och det som växer där är ingenting du hittar på ett vanligt sjökort, oavsett om du befinner dig vid Grönskär eller någon annanstans i skärgården – förrän nu.
Båtlivsaktörer och experter i ett gemensamt krafttag
– Vi vill att vägledning ska vara både lättillgänglig och lättbegriplig. Det ska vara lätt att göra rätt. Vi vill inte ge massa pekpinnar utan snarare information kombinerat med kloka tips och råd, säger Fredrik Oscarson, grundare och vd för Skippo.
Under det senaste året har han tillsammans med en samverkansgrupp för havsmiljö, sprungen ur projektet Ekosystembaserad havsförvaltning, arbetat med att ta fram hållbara som båtlivet kan vara villiga att ta till sig.
Ett arbete som nu bär frukt.
Den 21 maj lanserar Skippo en storsatsning ihop med Stockholms Universitets Östersjöcentrum, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen samt Värmdö och Vaxholms kommun. En satsning som lovordas av båtlivsorganisationer men framförallt gör det lätt att göra rätt för båtägaren.
– Vi har länge propagerat för att använda bojar och vara försiktig vid ankring, inte minst i vikarna runt Nåttarö. Men kunskapen om var bottenvegetationen är känslig och hur man bör agera där finns inte hos den gemene båtägaren, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet, hos Svenska Båtunionen och fortsätter:
– Det spelar egentligen ingen roll hur mycket vi kommunicerar. Informationen måste finnas i sjökortet. Det är bara genom att finnas där användarna är som vi kan få till en beteendeförändring.
Del av ett större miljöengagemang
Förutom det nya miljölagret, som ger Skippoanvändare information om havsbottnen i känsliga områden och hur de kan agera för att skydda den, släpps under säsongen flera andra funktioner som ska sänka tröskeln för att agera miljömässigt rätt.
– Att bidra till ett hållbart båtliv är en central fråga för oss. Det är fint att samarbeta med miljöexperter och nyttja forskning om särskilt känsliga undervattensmiljöer för att sprida informationen och bistå med kunskap hur man bör agera rätt i de här områdena. Men också förse båtåkare med funktioner och information integrerat i appen. På så vis hjälper vi våra användare att göra skillnad, säger Fredrik Oscarson.
Flera av dessa är efterlängtade inom båtlivet och något som Båtunionens Carl Rönnow ser som ett stort steg i rätt riktning.
– Sedan Transportstyrelsen stängde ner sin hamnkarta med information om toatömningsstationer har det funnits en stor efterfrågan på sådana finns. Det har visserligen startas vissa privata initiativ men nu finns det information samlat på ett ställe och det underlättar, säger han.
- Mer på ämnet båtmiljö
- Miljöpakten – för ett hållbart båtliv
- Ekosystembaserad Havsförvaltning
Utöver sop- och septiktömningsstationer kommer man under säsongen även kunna se var det går att tanka HVO100 och var det finns elbåtsladdare.
– Tidigare i år lanserade vi Miljöpakten. Ett initiativ som ska få svenska båtåkare att följa enkla, konkreta handlingar som vi vet påverkar miljön positivt, avslutar Fredrik Oscarson.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…