Vi lanserar miljölager i våra sjökort: ”Ett krafttag för båtmiljön”
Bristande information och ovetskap får båtfolk att skada känsliga marina miljöer. I en ny satsning tar Skippo ett gemensamt krafttag med ledande experter på Östersjöns marina miljöer. Devisen som lett arbetet – det ska vara lätt att göra rätt.
Grönskärsfladen, en plats dit såväl motor- som segelbåtsfolk tar sig för sol, bad vatten. Den som kommer i tid kan ha tur och hinna knipa en bojplats men i regel är det ankring som gäller. Något som föder problem för den populära badviken.
Under ytan döljer sig nämligen mer än bara sandbotten. Här växer bland annat den känsliga, och för Östersjöns ekosystem, helt avgörande arten ålgräs.
Den som vill göra rätt står dock inför en utmaning och detta gäller för betydligt många fler ställen än Grönskärsfladen. Information om den känsliga bottnen och det som växer där är ingenting du hittar på ett vanligt sjökort, oavsett om du befinner dig vid Grönskär eller någon annanstans i skärgården – förrän nu.
Båtlivsaktörer och experter i ett gemensamt krafttag
– Vi vill att vägledning ska vara både lättillgänglig och lättbegriplig. Det ska vara lätt att göra rätt. Vi vill inte ge massa pekpinnar utan snarare information kombinerat med kloka tips och råd, säger Fredrik Oscarson, grundare och vd för Skippo.
Under det senaste året har han tillsammans med en samverkansgrupp för havsmiljö, sprungen ur projektet Ekosystembaserad havsförvaltning, arbetat med att ta fram hållbara som båtlivet kan vara villiga att ta till sig.
Ett arbete som nu bär frukt.
Den 21 maj lanserar Skippo en storsatsning ihop med Stockholms Universitets Östersjöcentrum, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen samt Värmdö och Vaxholms kommun. En satsning som lovordas av båtlivsorganisationer men framförallt gör det lätt att göra rätt för båtägaren.
– Vi har länge propagerat för att använda bojar och vara försiktig vid ankring, inte minst i vikarna runt Nåttarö. Men kunskapen om var bottenvegetationen är känslig och hur man bör agera där finns inte hos den gemene båtägaren, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet, hos Svenska Båtunionen och fortsätter:
– Det spelar egentligen ingen roll hur mycket vi kommunicerar. Informationen måste finnas i sjökortet. Det är bara genom att finnas där användarna är som vi kan få till en beteendeförändring.
Del av ett större miljöengagemang
Förutom det nya miljölagret, som ger Skippoanvändare information om havsbottnen i känsliga områden och hur de kan agera för att skydda den, släpps under säsongen flera andra funktioner som ska sänka tröskeln för att agera miljömässigt rätt.
– Att bidra till ett hållbart båtliv är en central fråga för oss. Det är fint att samarbeta med miljöexperter och nyttja forskning om särskilt känsliga undervattensmiljöer för att sprida informationen och bistå med kunskap hur man bör agera rätt i de här områdena. Men också förse båtåkare med funktioner och information integrerat i appen. På så vis hjälper vi våra användare att göra skillnad, säger Fredrik Oscarson.
Flera av dessa är efterlängtade inom båtlivet och något som Båtunionens Carl Rönnow ser som ett stort steg i rätt riktning.
– Sedan Transportstyrelsen stängde ner sin hamnkarta med information om toatömningsstationer har det funnits en stor efterfrågan på sådana finns. Det har visserligen startas vissa privata initiativ men nu finns det information samlat på ett ställe och det underlättar, säger han.
- Mer på ämnet båtmiljö
- Miljöpakten – för ett hållbart båtliv
- Ekosystembaserad Havsförvaltning
Utöver sop- och septiktömningsstationer kommer man under säsongen även kunna se var det går att tanka HVO100 och var det finns elbåtsladdare.
– Tidigare i år lanserade vi Miljöpakten. Ett initiativ som ska få svenska båtåkare att följa enkla, konkreta handlingar som vi vet påverkar miljön positivt, avslutar Fredrik Oscarson.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…