Verkarna – klubbholmen du inte får missa i Mellanskärgården
Med egen båt, i tält eller stuga – på Verkarna är möjligheterna många. Årstavikens Segelsällskaps klubbholme har rik historia och fantastisk gästvänlighet – ett måste under en tur i Stockholms Mellanskärgård.
En del av det som gör båtlivet så speciellt är samhörigheten med andra likasinnade båtmänniskor. En central del i detta har sedan 1900-talets första halva varit båtklubbarna och i förlängningen deras så kallade klubbholmar.
Där har det ordnats otaliga regattor, bryggdanser, kräftskivor, midsommarfiranden och kanske ett och ett annat ålagille.
Men holmarna är många och vissa är stängda för de som inte äger medlemskap i klubben. Sådana regler lyser dock med sin frånvaro här på Verkarna även om klubbmedlemmar i Årstavikens Segelsällskap, som äger holmen strax söder om Gällnö i Stockholms skärgård, har viss förtur till platserna.
Husrum i båt eller på land – välj själv
Hamnen är väl tilltagen och det finns plats för såväl segel- som motorbåtar i den välskyddade bassängen. Har man båt med rigg och köl välkomnas man direkt in till babord och angöringsplatserna närmst den så kallade flaggklippan. Motorbåtar, eller för den delen grundgående segelbåtar, kan söka sig längre in i hamnen.
Se dock upp för bergshällen som sträcker sig ut efter segelbåtsbryggan. Vid angöring lär emellertid de oerhört hjälpsamma holmvärdarna guida dig rätt.
Kommer du med oruffad båt?
Ingen fara! På ön finns flera stugor som går att hyra, mer information om detta hittar man enkelt på ÅSS hemsida.
Hur många som får plats är lite upp till holmvärdarna men finns det hjärterum så brukar det också finnas stjärterum. Se dock till att slå en signal innan ni kommer fram, då är det mycket enklare att planera och se till att alla gästande båtar får en plats de kan känna sig nöjda med.
Som i en marina – fast lugnt
Att kliva iland på Verkarna är lite som att tas tillbaka till 40-talet när båtlivet blomstrade än mer än vad det gör idag.
Men med det sagt saknar knappast några bekvämligheter. Här finns elstolpar, grillplats, diskhoar, fräscha toalettanläggningar, studsmatta, dansbana och kanske bäst av allt – en vedeldad bastu.
Under veckan efter midsommar arrangeras dessutom seglingsläger för barn och unga i klubben. En tradition som fostrat nya generationer av klubbmedlemmar och lärt ut allt vad segling och sjömanskap är.
Ett besök på Verkarna är något alla borde unna sig!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…