Vägen mot ett nytt världsrekord – extremseglaren SP80 ger resultat
En toppnotering på 40 låter knappast som något sensationellt. Men ska man tro teamet bakom SP80 finns det bra mycket mer att hämta. Nu gasar schweizarna i ett försök att slå Vestas Sailrocket II:s 12 år gamla världsrekord.
Än så länge har man en bit kvar. Resultaten som den extrema kite-segelbåten SP80 gör väckerdock hopp för alla som spänt väntar på en ny toppnotering för segeldrivna flytetyg.
Det är långt ifrån första gången som vi på Skipporedaktionen skriver om denna fartraket som specialdesignats i ett och bara ett syfte – att krossa det nuvarandra världsrekordet satt av Vestas SailRocket II fån 2012 på 65.45 knop.
För de som är nya på ämnet så skiljer sig metoden som det Schweiziska teamet nu tar till rejält från tidigare rekordförsök. Istället än att använda ett vingsegel drar man nytta av ett kitesegel som är monterat på en roterande arm.
Varför kan man fråga sig?
Andra har också läst:
Kitesegel är väldigt lätta att byta till skillnad vingsegel och går därmed enkelt att anpassa efter vinhastighet för att kunna träna men också utnyttja båtens fulla potential. Det är dessutom säkrare med det dumpsystem som finns inbyggt för att snabbt kunna decelerera.
Ny toppnotering i testerna
I tider där America’s Cup båtar flyger fram över vattnet i hastigheter som överträffar 50 knop kan de 40 knop som SP80 gör kännas snudd på fjuttiga. Men då ska det sägas att båten gör detta helt utan att nyttja bärplansteknik. Denna har nämligen en tendens att svika i för höga farter när vattnet runt bärplanen börjar kavitera.
Nästa steg för att ta sig närmre rekordfarten och målet på 80 knop är att optimera kiteseglen. Om man lyckas återstår att se. Klart är att vi inte sett det sista av SP80.
Se när SP80 sätter sitt fartrekord på 40 knop i videon högst upp i artikeln!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…