Vägen mot ett nytt världsrekord – extremseglaren SP80 ger resultat
En toppnotering på 40 låter knappast som något sensationellt. Men ska man tro teamet bakom SP80 finns det bra mycket mer att hämta. Nu gasar schweizarna i ett försök att slå Vestas Sailrocket II:s 12 år gamla världsrekord.
Än så länge har man en bit kvar. Resultaten som den extrema kite-segelbåten SP80 gör väckerdock hopp för alla som spänt väntar på en ny toppnotering för segeldrivna flytetyg.
Det är långt ifrån första gången som vi på Skipporedaktionen skriver om denna fartraket som specialdesignats i ett och bara ett syfte – att krossa det nuvarandra världsrekordet satt av Vestas SailRocket II fån 2012 på 65.45 knop.
För de som är nya på ämnet så skiljer sig metoden som det Schweiziska teamet nu tar till rejält från tidigare rekordförsök. Istället än att använda ett vingsegel drar man nytta av ett kitesegel som är monterat på en roterande arm.
Varför kan man fråga sig?
Andra har också läst:
Kitesegel är väldigt lätta att byta till skillnad vingsegel och går därmed enkelt att anpassa efter vinhastighet för att kunna träna men också utnyttja båtens fulla potential. Det är dessutom säkrare med det dumpsystem som finns inbyggt för att snabbt kunna decelerera.
Ny toppnotering i testerna
I tider där America’s Cup båtar flyger fram över vattnet i hastigheter som överträffar 50 knop kan de 40 knop som SP80 gör kännas snudd på fjuttiga. Men då ska det sägas att båten gör detta helt utan att nyttja bärplansteknik. Denna har nämligen en tendens att svika i för höga farter när vattnet runt bärplanen börjar kavitera.
Nästa steg för att ta sig närmre rekordfarten och målet på 80 knop är att optimera kiteseglen. Om man lyckas återstår att se. Klart är att vi inte sett det sista av SP80.
Se när SP80 sätter sitt fartrekord på 40 knop i videon högst upp i artikeln!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…