Hallberg-Rassy 44 – så mycket kostar den egentligen

Vi ska börja med att lämna en brasklapp. De flesta – för att inte säga alla – båttillverkare säljer en basmodell som sedan ska utrustas. Youtube-kanalen Sailing Haldis kastar ljus på ämnet efter att ha mottagit sin sprillans nya Hallberg-Rassy 44.

Hallberg-Rassy 44 – med idel förfiningar.
Vad är det faktiska priset för en sprillans ny premiumsegelbåt? Foto: Hallberg-Rassy

Alla båtägare är olika. Vissa prioriterar komfort, andra prestanda och en trejde långfärdsegenskaper. Att bygga en båt som passar allt och alla är således inte endast svårt utan något som skulle kunna hävdas vara omöjligt.

Därför kan priset på en båt som beställs direkt från varv om inte dubbleras så nära inpå när alla bekvämligheter, prestandahöjare och andra ”måsten” checkats av från tillvalslistan. Ett ämne vi ofta tar upp i våra tester och mässreportage som i videon nedan belyses mycket bra av Tom Haldis bakom Youtube-kanalen Sailing Haldis.

Båten ifråga är en sprillans ny Hallberg-Rassy 44 som ska tas ut på världshaven där. Med ett baspris på 6 201 300 kronor (vid videons publicering) tillhör Orustbygget förvisso redan det som brukar kallas premiumsegmentet av segelbåtar – och det med all rätt. Lovord har en tendens att strösslas i samband med tester av det anrika varvets båtar, såväl hos oss på Skippo som i andra båtmedier.

En lång lista med lockande tillval

Men den som tror att man får en Hallberg-Rassy redo för världsomsegling och alt vad det innebär för 6,2 miljoner kronor har ett och ett annat att vänta sig.

Även om båten i sitt grundutförande står pall för mycket har Tom Haldis valt att checka av både ett och ett annat på tillbehörslistan för att få sin båt redo för långsegling.

Med ett rejält doghouse, plats för mikrovågsugn, en omfattande segelgarderob, furlingmast, längsgående pentry, fåtöljer i salongen och – ja, listan fortsätter – är slutpriset ett helt annat än det som först skyltas med i katalogen.

För Tom landade notan på 10 400 000 kronor. Nästan 70 procent dyrare än baspriset. Då ska vi dock tillägga att man inte sparat på krutet och byggt en båt med alla de bekvämligheter som man kan tänkas vilja ha ombord på ett flytande hem.

Med slutfakturan i hand hoppas Tom ge en inblick i vad det faktiska priset av en ny premiumbåt redo för långsegling faktiskt kostar – se videon!