Pink Gin – lyxjakt i världsklass redo för Gotland Runt
Saken är klar – Pink Gin VI eller Ravenger som den heter numera – kommer i år att starta i Gotland Runt och slår därmed storleksrekord i regattans historia.
Pink Gin, en lyxjakt av oöverträffad elegans och prestanda, blev snabbt ett namn på båtentusiasters läppar världen över. Båten, om det ordet nu ger detta flytetyg av magnifika mått rättvisa, är ritad av finska Baltic Yachts. Som med många andra lyxjakter från just Baltic kombinerar Pink Gin storslagen design med avancerad teknik för att ge en seglingsupplevelse utan motstycke.
Andra har också läst:
Världens största slup i kolfiber
Med sina 53 meter från för- till akterstäv är Pink Gin sannerligen en makalös syn. Hon byggdes 2017 och är Baltics näst största båt genom tiderna. Hon är också fortfarande världens största slup som byggts i kolfiber. Stor vikt har lagts vid det strömlinjeformade skrovet och maximering av segelytan. Med det sagt har man knappast gjort några avkall på teknik och komfort.
Extremt hög rigg
Skrovet väger i sammanhanget superlätta 18 ton men kölen å andra sidan stoltserar med en vikt på 71 ton, vilket är nyckeln för att stå pall för den otroligt höga riggen på hela 67,9 meter. Markant högre än de kända gigantarna i J Class som har 16 meter lägre riggar. Segelytan är såklart surrealistiskt stor och även om Gotland Runt bjuder på lätta vindar så lär Pink Gin röra på sig och ha chans på att segla först över mållinjen.
Om det skulle vara för trångt och grunt i Sandhamn efter Gotland Runt, eller om ägaren vill ha lugn och ro runt omkring sig. Så kan han trots kölvikten hissa upp kölen och ta sig in i grunda vikar och ligga på svaj.
Kappsegling i all ära men njutningen kanske är ännu större när det kommer till cruising. På däck finns en elegant lounge där man kan njuta av förfriskningar. Och under däck ett toppmodernt pentry samt eleganta hytter som rymmer upp till 12 gäster.
Andra har också läst:
I motsatt ände av spektrat båtar så satsar vi på Skippo också på att segla Gotland Runt – men i en Elan 310 som vi döpt om till ”Ground Breaker”, ett namn båten fått efter en ordentlig grundstötning. Följ vårt projekt och äventyr som går under namnet ”Drömmen om Gotland Runt”.
Foto: Baltic Yachts.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…