Pink Gin – lyxjakt i världsklass redo för Gotland Runt
Saken är klar – Pink Gin VI eller Ravenger som den heter numera – kommer i år att starta i Gotland Runt och slår därmed storleksrekord i regattans historia.
Pink Gin, en lyxjakt av oöverträffad elegans och prestanda, blev snabbt ett namn på båtentusiasters läppar världen över. Båten, om det ordet nu ger detta flytetyg av magnifika mått rättvisa, är ritad av finska Baltic Yachts. Som med många andra lyxjakter från just Baltic kombinerar Pink Gin storslagen design med avancerad teknik för att ge en seglingsupplevelse utan motstycke.
Andra har också läst:
Världens största slup i kolfiber
Med sina 53 meter från för- till akterstäv är Pink Gin sannerligen en makalös syn. Hon byggdes 2017 och är Baltics näst största båt genom tiderna. Hon är också fortfarande världens största slup som byggts i kolfiber. Stor vikt har lagts vid det strömlinjeformade skrovet och maximering av segelytan. Med det sagt har man knappast gjort några avkall på teknik och komfort.
Extremt hög rigg
Skrovet väger i sammanhanget superlätta 18 ton men kölen å andra sidan stoltserar med en vikt på 71 ton, vilket är nyckeln för att stå pall för den otroligt höga riggen på hela 67,9 meter. Markant högre än de kända gigantarna i J Class som har 16 meter lägre riggar. Segelytan är såklart surrealistiskt stor och även om Gotland Runt bjuder på lätta vindar så lär Pink Gin röra på sig och ha chans på att segla först över mållinjen.
Om det skulle vara för trångt och grunt i Sandhamn efter Gotland Runt, eller om ägaren vill ha lugn och ro runt omkring sig. Så kan han trots kölvikten hissa upp kölen och ta sig in i grunda vikar och ligga på svaj.
Kappsegling i all ära men njutningen kanske är ännu större när det kommer till cruising. På däck finns en elegant lounge där man kan njuta av förfriskningar. Och under däck ett toppmodernt pentry samt eleganta hytter som rymmer upp till 12 gäster.
Andra har också läst:
I motsatt ände av spektrat båtar så satsar vi på Skippo också på att segla Gotland Runt – men i en Elan 310 som vi döpt om till ”Ground Breaker”, ett namn båten fått efter en ordentlig grundstötning. Följ vårt projekt och äventyr som går under namnet ”Drömmen om Gotland Runt”.
Foto: Baltic Yachts.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…