Otåliga båtturister kör med motor
Större, snabbare, bekvämare. Båtlivet i Stockholms skärgård har förändrats drastiskt under de senaste tio åren. Allt färre sätter segel, allt fler väljer service och restaurangutbud framför naturupplevelsen i en avskild vik.
Det skriver Ulrika By i ett reportage publicerat i Dagens Nyheter
– Segla? Nej, det går för sakta för mig. Ska man från A till B så går det betydligt fortare för motor, säger Lars Uno Hellberg, skeppare ombord på den tio meter långa ”Solomin 4”, en svenskbyggd, tio meter lång motorbåt. Foto: Åsa Westerlund
Lars Uno Hellberg och livskamraten Solveig har tillbringat närmare trettio sommarsemestrar till sjöss. De har sett hur båtarna blivit färre men större, och de tvekar inte när de ombeds spekulera i orsakerna:
– Folk har blivit bekvämare. Och rikare, säger de i kör.
Båtbranschen gör samma analys. Motorbåtarna har definitivt tagit över den saltstänkta nöjespark som skärgården blivit. Och får man tro dem som följt utvecklingen så går även de som ännu har segelbåt allt oftare för motor. Oftast skylls det på att ”batterierna måste laddas” – allt för att teveapparater, kylskåp, varmvattenberedare och annat som för tio år sedan betraktades som ren lyx, ska fungera ombord.
– Båtlivet är inte annorlunda än det övriga samhället. Man vill ha det bekvämt och man vill inte vara ute på sjön för många dagar i sträck, numera vill vi hinna med mer än bara sjöliv under semestern. Båten har gått från att vara en livsstil till att bli ett transportmedel, säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat.
Och trots stigande bränslepriser och färre sjömackar köper svenskarna fler motorbåtar än någonsin. Förra året såldes 25.000 nya båtar, en ökning med 5.000 jämfört med året innan. Merparten av dem var så kallade styrpulpetbåtar, det vill säga mellanstora öppna motorbåtar.
– Man vill ut på en kobbe och bada, hälsa på en kompis eller gå på någon skärgårdskrog. De allra flesta säger sig vilja ha naturupplevelsen, bara det går fort, konstaterar Mats Eriksson vidare.
För den som vistas länge i skärgården är skillnaden synbar. Tidigare ”storhelger” på sjön, som till exempel midsommar, vimlade det av segel i ytterskärgården. I år var det rätt ödsligt. En som var ute då var Hans Berglund, generalsekreterare i Svenska båtunionen:
– Det var en lite märklig känsla som bara bekräftar den utveckling vi sett: båtlivet blir alltmer koncentrerat till platser där det finns anlagda hamnar och ett serviceutbud. På Grinda, Sandhamn och Utö kan det vara trångt medan det är i princip tomt i Lilla Nassa.
Uthyrarna av segelbåtar modell större har dock märkt ett uppsving. De flesta kunderna är utländska turister som tröttnat på värmen och solen i Medelhavet och Västindien. De är vana båthyrare och vill se något mer ”oexploaterat”.
– För dem blir skärgården en exotisk upplevelse med alla öar. Men visst vill de också ha service, säger Per Engdahl på Boat charter Stockholm.
Lars Uno och Solveig från Eskilstuna ser båten som sin flytande sommarstuga – på två rum, kök och terrass på taket. De förflyttar sig var fjärde femte dag och upplever friheten och naturen som de stora fördelarna. Teven har de lämnat hemma, till skillnad från många andra.
– Det har ju alltid ansetts lite finare att ha segelbåt, det har vi ju förstått, men det är inte ofta de hissar segel nu för tiden, säger Solveig, som stormtrivs i sin väderokänsliga motorbåt.
Nu bekymrar sig paret för att allt fler sjömackar hotas av nedläggning. Statoil har till exempel sagt upp sina avtal med 19 sjöstationer.
– Men vi kommer att vara ute ändå, vi kör bränslesnålt. Och så ska man komma ihåg att det finns många som har båt som inte kör alls. De sitter mest och fikar i sina sittbrunnar.
Text: Ulrika By/Dagens Nyheter
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…