Eldrift och foiling revolutionerar segling som TV-sport
När de extrema America’s Cup-båtarna gör upp är det inte lätt för TV-teamen att hänga med i svängarna – om det inte vore för eldrivna och foilande Chase Zero. Se videon!

Det var när America’s Cup plötsligt kom att avgöras med foilande fartvidunder som också bevakningen av drabbningarna ute på banan ställdes inför nya utmaningar. Plötsligt hände följebåtarna inte med i svängarna. Något var tvunget att göras.
Svaret blev Chase Zero – en foilburen katamaran driven av vätgasbränsleceller. Ett fartyg som kom att öppna dörrar för mer hållbara och effektiva lösningar inom tävlingssegling och maritim filmproduktion.
Inget störande moment
Den stora fördelen med Chase Zero är dess förmåga att färdas i höga hastigheter samtidigt som den är utsläppsfri. Traditionella följebåtar drivs ofta av kraftfulla bensin- eller dieselmotorer, vilket både bidrar till buller och utsläpp. Med vätgasdrift minskar inte bara miljöpåverkan, utan även risken för att störa seglingarna med avgaser och vågor.
Chase Zero är utrustad med en vätgasbränslecell som omvandlar vätgas till elektricitet, vilken i sin tur driver båtens elmotorer. Bränslecellen producerar endast vattenånga som biprodukt, vilket gör den till ett attraktivt alternativ för hållbar sjöfart.
Snabbt och svallfritt
Nästa finess är folien som lyfter skrovet ovanför vattenytan, vilket som bekant minskar motståndet och ökar både hastigheten och effektiviteten.
Andra har också läst:
Tekniken möjliggör att båten kan följa de snabbaste America’s Cup-yachterna utan att störa tävlingen, något som tidigare varit en utmaning. Den låga ljudnivån gör det också enklare att spela in högkvalitativt ljud från tävlingsbåtarna utan bakgrundsbuller från en traditionell motor.
America’s Cup har länge varit en plattform för innovation inom segling, och introduktionen av vätgasdrivna båtar är en del av en större trend mot hållbarhet inom sporten. Flera team har börjat utforska alternativa bränslen och tekniker för att minska sitt ekologiska fotavtryck, och Chase Zero kan ses som en försmak av framtidens miljövänliga följebåtar och supportfartyg.
Utvecklingen av vätgasdrivna båtar är också relevant för den kommersiella sjöfarten, där intresset för alternativa bränslen ökar. Genom att visa att tekniken fungerar i en högpresterande miljö som America’s Cup kan detta inspirera fler aktörer att investera i hållbara lösningar till sjöss.
Banar väg för fritidsbåtlivet
Allt sammantaget är hase Zero är inte bara ett tekniskt genombrott utan också något av en symbol för den förändring som håller på att ske inom hela båtlivet.
Se videon!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…