Eldriven uppstickare ska utmana Candela
Frågan var inte om – utan när – det ska komma farliga utmanare till det svenska foilingundret Candela. Svaret är nu. Se videon med Nya Zeeländska Vessev VS9.

Först och främst en liten men nödvändig reservation. Vessev VS9 Hydrofoil är inte, såsom det påstås i videon, världens första kommersiella eldrivna bärplansbåt. Trogna följare av Skippo vet bättre. Speciellt som svenska Candela P-12 har figurerat på denna plats vid åtskilliga tillfällen – för att nämna ett exempel.
Uppstickare från Nya Zeeland
Med detta sagt zoomar vi ändå in denna nio meter långa Nya Zeeländska skapelse som liksom Candela P12 är designad för foilande passagerartrafik med allt vad det innebär av komfortabel, stötfri, tyst och avgasfri färd en bit ovanför vattenytan.
På bästa Candela-manér är bärplanen (foilsen) datorstyrda vilket säkerställer god stabilitet i alla tänkbara vindar, strömmar och yttre påverkan. Räckvidden uppges ligga kring 50 sjömil i 25 knop vilket är tio mer än Candelas påstådda räckvidd i samma hastighet.
Interiören är precis så rak, enkel, praktisk och krussidullfri som man kan förvänta sig av en passagerarfärja. I januari 2025 började VS9 användas kommersiellt av Fullers360, Nya Zeelands största färje- och turistoperatör. Den transporterar nu passagerare på turer över Aucklands vattenvägar.
Vessev planerar att expandera sin flotta med större modeller, inklusive versioner med upp till 100 sittplatser, vilket ytterligare kommer att revolutionera sjötransporter och erbjuda miljövänliga alternativ för både turism och pendling.
Se videon!