
Service av utombordare
I vår utombordarskola tillsammans med Svenska Sjö Båtförsäkringar går Lasse Eriksson igenom allt du behöver veta för att på egen hand hålla motorn i toppskick – år efter år!
Att ta hand om sin utombordsmotor behöver varken vara svårt eller tidskrävande, men det kräver att du har koll på några viktiga moment. Med regelbunden service kan du förlänga motorns livslängd, undvika driftstörningar och slippa onödiga reparationskostnader. En välskött motor gör dessutom båtlivet tryggare och mer bekymmersfritt.
I denna ”gör det själv”-serie tar vi hjälp av Svenska Sjö Lasse Eriksson och går igenom de viktigaste stegen att ha koll på under vårrustningen för att hålla utombordaren i bästa möjliga skick.
Låt oss börja med det kanske mest elementära i en motor – oljan.
Smörjmedlet som håller motorn vid liv
Precis som en bilmotor behöver en utombordare regelbundna oljebyten för att fungera optimalt. Oljan smörjer och skyddar motorns rörliga delar, men med tiden bryts den ner och tappar sin funktion. Ett gammalt eller igensatt oljefilter kan dessutom försämra oljans kvalitet och leda till ökat slitage.
Genom att byta olja och oljefilter enligt rekommendationerna säkerställer du att motorn får rätt smörjning och att slitaget hålls på en minimal nivå. Samtidigt är det viktigt att inte glömma en annan avgörande del av motorn – drevet.
-
Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
Många båtägare byter motorolja regelbundet men glömmer bort drevoljan, som smörjer växlarna i motorns undervattensdel. Växelhuset utsätts för stora påfrestningar, och om oljan är för gammal eller innehåller vatten kan det leda till allvarliga skador.
Att byta drevolja en gång per säsong är en enkel men viktig åtgärd för att undvika kostsamma reparationer. Men ibland kan skador på drevet eller propellern uppstå oväntat – särskilt om du råkat gå på grund under förra säsongen.
Efter en grundstötning – vad ska du kontrollera?
Grundstötningar kan hända även den mest erfarna båtföraren. Det viktigaste efter en grundsmäll är att noggrant inspektera motorn och drevet för att identifiera eventuella skador. En mindre skada kan verka obetydlig men kan leda till större problem om den inte åtgärdas i tid.
Genom att kontrollera propellern, drevoljan och eventuella läckage kan du snabbt avgöra om motorn behöver repareras eller om du kan fortsätta köra. Skulle motorn fungera som vanligt finns det ändå en annan viktig del att hålla koll på – bränslefiltret.
Bränslefilter – skydd mot smuts och vatten
Ett välfungerande bränslesystem är avgörande för att motorn ska fungera som tänkt. Bränslefiltret ser till att smuts och vatten inte når motorn, men om det täpps igen kan motorn börja gå ojämnt eller i värsta fall stanna helt.
Att byta bränslefiltret med jämna mellanrum är ett enkelt sätt att undvika dessa problem och säkerställa en jämn och effektiv drift. Men för att verkligen skydda motorn mot långsiktiga skador behövs ytterligare en viktig åtgärd – att byta anoder.
Anoder: Ett måste!
Anoder spelar en avgörande roll i att skydda utombordaren från korrosion. De fungerar genom att offra sig själva och rosta istället för viktiga metalldelar i motorn. Om anoderna inte byts i tid kan känsliga komponenter börja rosta, vilket kan leda till omfattande skador.
Genom att inspektera och byta anoder på utombordaren regelbundet kan du säkerställa att motorn är skyddad och hålla den i gott skick under många år framöver.
Sist men kanske viktigast på hela motorn är ju propellern. Ett ämne som för många är något av ett mysterium. Vad som dock kan konstateras redan nu är att en hel propeller kommer att fungera betydligt mycket bättre än en tillkrokad sådan. Att göra med en grundstött propeller kan i värsta fall leda till skador på motorn. Som en liten bonus går Lasse Eriksson också igenom vad man bör tänka på vid köp av en ny propeller!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…