Service av utombordare

I vår utombordarskola tillsammans med Svenska Sjö Båtförsäkringar går Lasse Eriksson igenom allt du behöver veta för att på egen hand hålla motorn i toppskick – år efter år!

Att ta hand om sin utombordsmotor behöver varken vara svårt eller tidskrävande, men det kräver att du har koll på några viktiga moment. Med regelbunden service kan du förlänga motorns livslängd, undvika driftstörningar och slippa onödiga reparationskostnader. En välskött motor gör dessutom båtlivet tryggare och mer bekymmersfritt.

I denna ”gör det själv”-serie tar vi hjälp av Svenska Sjö Lasse Eriksson och går igenom de viktigaste stegen att ha koll på under vårrustningen för att hålla utombordaren i bästa möjliga skick.

Låt oss börja med det kanske mest elementära i en motor – oljan.

Smörjmedlet som håller motorn vid liv

Precis som en bilmotor behöver en utombordare regelbundna oljebyten för att fungera optimalt. Oljan smörjer och skyddar motorns rörliga delar, men med tiden bryts den ner och tappar sin funktion. Ett gammalt eller igensatt oljefilter kan dessutom försämra oljans kvalitet och leda till ökat slitage.

Genom att byta olja och oljefilter enligt rekommendationerna säkerställer du att motorn får rätt smörjning och att slitaget hålls på en minimal nivå. Samtidigt är det viktigt att inte glömma en annan avgörande del av motorn – drevet.

Många båtägare byter motorolja regelbundet men glömmer bort drevoljan, som smörjer växlarna i motorns undervattensdel. Växelhuset utsätts för stora påfrestningar, och om oljan är för gammal eller innehåller vatten kan det leda till allvarliga skador.

Att byta drevolja en gång per säsong är en enkel men viktig åtgärd för att undvika kostsamma reparationer. Men ibland kan skador på drevet eller propellern uppstå oväntat – särskilt om du råkat gå på grund under förra säsongen.

Efter en grundstötning – vad ska du kontrollera?

Grundstötningar kan hända även den mest erfarna båtföraren. Det viktigaste efter en grundsmäll är att noggrant inspektera motorn och drevet för att identifiera eventuella skador. En mindre skada kan verka obetydlig men kan leda till större problem om den inte åtgärdas i tid.

Genom att kontrollera propellern, drevoljan och eventuella läckage kan du snabbt avgöra om motorn behöver repareras eller om du kan fortsätta köra. Skulle motorn fungera som vanligt finns det ändå en annan viktig del att hålla koll på – bränslefiltret.

Bränslefilter – skydd mot smuts och vatten

Ett välfungerande bränslesystem är avgörande för att motorn ska fungera som tänkt. Bränslefiltret ser till att smuts och vatten inte når motorn, men om det täpps igen kan motorn börja gå ojämnt eller i värsta fall stanna helt.

Att byta bränslefiltret med jämna mellanrum är ett enkelt sätt att undvika dessa problem och säkerställa en jämn och effektiv drift. Men för att verkligen skydda motorn mot långsiktiga skador behövs ytterligare en viktig åtgärd – att byta anoder.

Anoder: Ett måste!

Anoder spelar en avgörande roll i att skydda utombordaren från korrosion. De fungerar genom att offra sig själva och rosta istället för viktiga metalldelar i motorn. Om anoderna inte byts i tid kan känsliga komponenter börja rosta, vilket kan leda till omfattande skador.

Genom att inspektera och byta anoder på utombordaren regelbundet kan du säkerställa att motorn är skyddad och hålla den i gott skick under många år framöver.

Sist men kanske viktigast på hela motorn är ju propellern. Ett ämne som för många är något av ett mysterium. Vad som dock kan konstateras redan nu är att en hel propeller kommer att fungera betydligt mycket bättre än en tillkrokad sådan. Att göra med en grundstött propeller kan i värsta fall leda till skador på motorn. Som en liten bonus går Lasse Eriksson också igenom vad man bör tänka på vid köp av en ny propeller!

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö