Utombordarskolan – propellerns mysterier!

Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin propeller. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö leder vägen.

Propellern är hjärtat i din båts drivlina och kräver rätt skötsel för att motorn ska prestera optimalt. Det finns få givna regler. Det är den bistra sanningen när det gäller val av propeller.

Förklaringen är att en propeller ska vara som allra bäst när du kör snabbt, kör långsamt, skjutsar halva släkten, kör ensam, kör i medsjö, kör i sidsjö och motsjö, kör på ett upprört öppet hav, kör på plattvatten, åker vattenskidor – och mycket, mycket mer.

Propellerns betydelse för rätt motorvarv

Att välja rätt propeller är avgörande för att din utombordare ska kunna jobba inom sitt optimala varvtalsintervall, vanligtvis mellan 5 000 och 6 000 varv per minut.

– Propeller är en väldigt vid sak när vi pratar båtar och motorer. Varje båt och varje motor måste ha en specifik propeller för att arbeta på rätt motorvarv, förklarar Lasse Eriksson.

Han betonar att det inte finns några generella regler. Det handlar om att prova sig fram beroende på båtens last och användning:

  • Tung last? Välj en propeller med liten stigning (rakare blad).
  • Lätt last och hög fart? Välj en propeller med större stigning (avrundade blad).

Aluminium eller stål – vilken propeller ska du välja?

Valet mellan aluminium och stål påverkar både plånboken och hur båten klarar en grundstötning.

– Aluminiumpropellerar är absolut inget dåligt alternativ, de kostar en bråkdel av vad stålpropellerar gör. Vid en grundkörning är det dessutom ofta bättre att ha en aluminiumpropeller. Då går propellern sönder, men axeln klarar sig.

Svenska Sjö Båtförsäkringar föredrar faktiskt att sina försäkringstagare använder aluminiumpropellrar av just anledningen att motorn inte utsätts för samma risk vid en grundstötning.