Motorreparation: Rätt och fel efter en grundstöt med utombordare
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan fortsätta som vanligt, linka till en nödhamn eller ge upp och be om bogsering.
Vad ska du göra om din utombordare slår i grund? I Skippos Utombordarskola ger Svenska Sjös motorexpert Lasse Eriksson sina bästa råd om hur du inspekterar skador och avgör om du kan köra hem – eller om du måste ta hjälp.
Kan jag fortsätta köra efter en grundstötning?
Att slå i grund är något de flesta båtägare råkar ut för någon gång. Men hur vet du om motorn är så skadad att du måste stanna?
– Den enkla bedömningen är: har du drivning framåt, ja då kan du ofta köra hem till hemmahamnen, säger Lasse Eriksson. – Men du bör definitivt fälla upp motorn och kolla om det läcker ut olja.
Om propellern eller propelleraxeln är skadad, men ingen olja läcker ut, kan du köra hem – men bara i sakta gemak.
Vill man göra en något grundligare inspektion ute på vattnet finns det ytterligare två saker man kan göra för att få mer på fötterna i sin bedömning:
Inspektera propelleraxel eller trasig propeller: Ett växelhus som fått en rejäl smäll ser ofta tydligt skadat ut. Var och en får göra en bedömning. Ibland kan det vara värt att ta det säkra före det osäkra, ringa efter assistans och på så vis minimera risken för mer omfattande skador.
Glatt känsla: Även om du inte ser olja ansamlas på vattnet kan en extra kontroll på drevet vara bra. Genom att hissa upp motorn och känner efter olja på drevet kan du utesluta eller ana inre skador som kräver reparation innan fortsatt körning.
Vad ska du göra om olja läcker från utombodraren?
Om du upptäcker oljeläckage ska du inte fortsätta köra. Det kan innebära allvarliga skador på växelhuset som snabbt kan förvärras.
– Som försäkringstagare hos Svenska Sjö Båtförsäkringar kontaktar du vårt assistansnummer. Vi skickar då ut en resurs genom vår samarbetspartner Team Marine som kommer ut och hjälper dig till säker hamn eller till en reparatör.