Byta drevolja på utombordaren – expertens råd för lång livslängd

Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar hur och förklarar varför.

Att byta olja i utombordarens drev är en enkel men avgörande serviceåtgärd som kan rädda dig från dyra reparationer. Skippos reporter Claes Olivecrona får i Utombordarskolan lära sig av Svenska Sjös motorexpert Lasse Eriksson hur drevoljan byts korrekt – och varför det är så viktigt att göra det varje år.

Varför ska du byta olja i drevet varje år?

Trots att drevoljan ibland kan se bra ut, rekommenderar Lasse Eriksson att du byter den årligen:

– Jag anser att man ska byta olja varje år, oavsett om det behövs eller inte. Oljan i växelhuset går så pass hårt att den är en förbrukningsvara, säger Lasse Eriksson.

Ett årligt oljebyte är billig försäkring mot kostsamma skador. Att slarva med drevoljan kan leda till metallslitage, vatteninträngning och i värsta fall totalhaveri.

Vatten i oljan? Det här måste du veta

Om du upptäcker vatten i drevoljan vid oljebytet, är det en varningssignal:

– Då har vi en felkälla någonstans. Det kan vara en packbox som gått sönder, ofta på grund av en fiskelina som skurit sig in bakom propellern, säger Lasse.

I sådana fall bör du inte försöka laga själv. Motorn måste undersökas på verkstad med vakuumprov för att identifiera läckaget.

Hittar du metallspån på magneten när du byter olja? Då är det ännu allvarligare:

– Har du metallspån på magneten har du bekymmer, förr eller senare. Då kan det handla om ett pignonras, säger Lasse.