Så lastar du jollen – på det enkla(?) sättet
Båtsäsongen närmar sig och turerna till hamnplan kan bli många. I slutet av artikeln visas en lastningsmetod som visserligen tycks vara kostnadseffektiv, men frågan är om den är speciellt praktisk. Se inslaget och avgör själv!
Många är de som stått och svurit under lastningen av gummidingen eller e-jollen som ska upp på familjebilens tak. Processen har oftare än sällan inneburit tunga lyft och risk att repa lack eller färg på såväl båt som bil. Inte minst om båten är lite större.
Youtube-kanalen HANDIY har tagit fram en metod som vi på Hamnen förvisso inte testat själva än men som kanske skulle kunna användas.
Principen är enkel. Med hjälp av tampar som fästs i jollens akter samt runt takräckets bakre del skapas en hävstång. Mellan akterspegeln och bakluggan placeras en bit madrass, eller varför inte en fender, för att slippa de skav och repor man från börjat velat undvika.
Under jollen placeras en liten vagn som kan följa skrovet medan det dras upp på takräcket.
Alla metoder har sin egna nackdel
Nu kommer vi till den kanske inte helt raffinerande delen av tipset. För att få upp jollen med hävstång behöver en av två personer klättra upp på bilens tak. Därefter drar man i en tamp tamp fastsatt i båtens för. Fästpunkten mellan jollens akter och takräckets bakre del blir på så sätt axeln som hela ekipaget snurrar runt.
Principen borde fungera men om det är praktiskt får nog var och en avgöra själv genom klippet nedan.
Se fler guldkorn i gör-det-själv-arkivet:
Lär dig polera som ett proffs!
Effektiv isolering av motorrum.
Båtfixarskolan – så maxar du bottenfinishen.
Få stil på avbärarlisten.
Laga repor i gelcoat med hyvel – otroligt resultat!
Så monterar du ankarspelet!
Så lagar du trasig nåt.
Vaccinera mot böldpest och öka farten med epoxi!
Så applicerar man epoxi
Täta luckan som ett proffs!
Ta hand om kapellet!
Så fixar du delamineringen!
Förbättra funktion och utförande med nytt halkskydd
Repowering – nytt liv i gammal båt med ny motor!
Repowering – nytt liv med ny motor i gammal segelbåt!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…