Så får du en snabbare båt: Expertens bästa tips för optimal bottenfinish

Vill du få ut maxfart ur din båt? Då är det dags att se över bottenfinishen. 3M-experten Kjell Nordin förklarar hur du slipar rätt – utan att överarbeta – och vilka verktyg som faktiskt gör skillnad.

I videon ovan berättar Kjell Nordin, teknisk specialist hos 3M, att det finns mycket fart och lägre förbrukning att uppnå om man ser till få fin bottenfinish på sina båtskrov. Något att ta fasta på inför vårrustningen!

Vissa kanske undrar varför man ska bekymra sig över finishen på sitt skrov. Är det inte gott nog att bara hålla skrovet rent?

Svaret är ja – om man inte bryr sig om att segla eller köra upp till båtens fulla potential. Men faktum är att det finns mycket fart att hämta för både motor- och segelbåtar genom att ha fin bottenfinish.

När det kommer till att trimma båtens prestanda är det inte alltid ny propeller eller extra hästkrafter som gör störst skillnad. En slät och optimerad botten kan ge oväntat stora fartvinster – särskilt för kappseglare.

Hur fin slippapper behövs till båten?

Jag träffade Kjell Nordin från 3M som har stenkoll på hur slipning påverkar vattenmotståndet.

Jag trodde man behövde gå ner till 1200-slippapper, men det är inte riktigt så?

– Nej, det räcker med 320 i de flesta fall. Det viktiga är att få en slät yta som inte skapar onödig friktion i vattnet, säger Kjell.

Mätbart resultat med profilometer

För att verkligen förstå vad som händer med ytan använder Kjell en profilometer, en mätutrustning som fungerar lite som en skivspelare. Den dras över ytan och registrerar djupet på reporna – svart på vitt.

– Vi fick ett så kallat RZ1-värde på 4,219 my. Det innebär att ytan är tillräckligt slät för att vara hydrodynamiskt effektiv upp till 25 knop, berättar Kjell. Men han avråder vanliga båtägare från att investera i mätutrustningen – som kostar runt 30 000 kronor – så länge man vet vad man gör.

Rätt verktyg – och rätt teknik

För själva slipningen använde Kjell ett 320-papper i kombination med en oscillerande slipmaskin – ett lättare alternativ till tunga maskiner som Festool Rotex, som annars är vanlig vid grovavverkning.

– Den här har en 5 mm oscillerande rörelse, vilket är lagom för finisharbete. Man kan börja med 240-papper för att få bort ojämnheter snabbare, och sen avsluta med 320, förklarar Kjell.

Han betonar också vikten av en mjuk mellanpad:

– Många tror att mellanpadden bara är till för att komma åt bättre, men det viktigaste är att den ger ett jämnare slipresultat.

Scotch-Brite för sista touchen

Avslutningsvis använder Kjell en Scotch-Brite-rondell för att ”snygga till” ytan ytterligare.

– Det är inget måste, men det tar bort grader och sänker det så kallade repljusvärdet, vilket gör ytan ännu slätare.

Tips från Kjell – så slipar du rätt:

  • Börja med handslipning av kanter – för att undvika att slipa igenom färglagret.
  • Använd märkfärg – ett pulver som visar var du har slipat klart.
  • Slipa i etapper – små delmål gör arbetet lättare mentalt.
  • Känn på ytan – efter Scotch-Brite blir den både lenare och mer hydrodynamisk.

Efter att ha mätt ytan en sista gång konstaterar Kjell:
– Vi fick lite grövre värde än sist, men det är fullt tillräckligt för att segla snabbt. Med den här finishen är du redo att jaga knop!

I Båtfeberbloggaren Jimmy Hellbergs inlägg om skrovfriktion får vi veta mer om varför det lönar sig att lägga tid på bottenfinish.

Reporter & film