Gammal båt blir blank – lär dig polera som ett proffs!
Båtoraklet Anders Almén har polerat fler båtar än de flesta. I den här videon tar han död på säljknep, varnar för fallgropar och visar hur det hela ska gå till.
Nu är det den tiden på året igen. Marinhandlarna ställer fram hinkar med godtyckligt putsmedel, wax och trasor som mer eller mindre ser ut att komma från sommarstugans linneskåp.
Är det nu läge att helt sonika ta sagt hink i hand, gå till kassan, hosta upp de slantar som den lilla prislappen talar om att paketet kostar? Nej – i alla fall inte om man frågar Skippos varvsguru Anders Almén. Med en sådan sats kan jobbet bli något av ett evighetsprojekt.
Rätt grejer till rätt jobb
För att inte bara lägga en glatt yta utan på riktigt få bot med mjölkigheten i gelcoaten rekommenderar Anders att poleringen sker i tre steg. Har det gått några år sedan man gjorde en ordentlig polering sist bör man alltid börja med den grövsta typen av polering avsedd för gelcoat.
Serie: Ta hand om din utombordare – så gör du servicen själv
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
När alla ytor har fått sig en omgång med detta kan man gå på med den lite finare varianten innan man avslutar med ett wax som får det att bli sådär blankt och fint. På extra utsatta delar av båten som överbyggnader eller akterspeglar är det klokt att använda göra hela processen varje år. Gelcoaten där utsätts nämligen för mer sol än till exempel friborden.
Men var ska man börja?
– Det bästa är att börja uppifrån och arbeta sig neråt. Annars ska man ju gå på det som du precis har polerat, säger Anders Almén.
Andra har också läst:
Gör jobbet enkelt med en maskin
Istället för att lägga veckor med trasa och torrsprickor i händerna rekommenderar Anders att införskaffa en polermaskin.
När det är dags att ha på rubbingen går det bra att dutta ut polermedlet direkt på trissan, smeta runt det på området som ska poleras och sedan trycka ganska hårt vid själva appliceringen. För att sedan få bort medlet efter att det satt sig lite i gelcoaten ökas hastigheten på polermaskinen och istället för att trycka hårt låter man trissan mer eller mindre glida över området.