Kolla dina nödraketer
Den som har mest erfarenhet av nödraketer i Sverige är Peter Nydahl. Han har arbetat på Sjöfartsverkets sjöräddningsskola på Arkö under tio år. Vi har träffat honom, här är hans erfarenheter efter tio år på sjöräddningsskolan.
Det är Peter Nydahl som undervisar lotsar, båtmän, helikopterpersonal, kustbevakare, militärer och sjöräddningssällskapets mannar i hur nödsignaler ska hanteras. 1 500 personer har han handlett och låtit dem fyra av raketer, handbloss och röksignaler av alla fabrikat och modeller.
Peter Nydahl: ”Det är ett problem att de olika fabrikaten ska hanteras på så olika sätt.” Vad är upp och vad är ner? En avfyras i botten, en annan i toppen. Nödraketer, bloss och röksignaler ska vara enkla. Det är de inte. Olika fabrikat ska hanteras olika. Det är onödigt och förvirrande.
Pyrotekniska nödsignaler kan vara något av en sista utväg – när mobiltelefonen inte når fram, när båtens elsystem slagits ut eller när vi sitter i en gummiflotte. Kort sagt: När det verkligen är kris.
Då gäller det att ha bra grejor som är lätta att använda och som fungerar.
Efter att hamnen fått ta del av Peter Nydahls erfarenheter, av berättelser från verkliga nödsituationer och efter att ha deltagit i ett antal praktiska övningar med nödsignalering på Arkö blir slutsatserna följande:
* Nödsignalerna borde vara utformade så att de är självförklarande.
Utan att läsa på förpackningen borde det vara självklart enkelt att skilja mellan raketer, handbloss och röksignaler.
* Handhavandet borde också vara självförklarande.
I en krissituation kan det vara kolsvart och det är inte säkert att det finns en lampa eller glasögon till hands. Det ska gå att känna på nödsignalen och förstå vad det är och hur den ska avfyras. Man ska kunna känna vad som är upp och ned.
* Det ska inte behövas någon träning för att använda signalen.
Det finns flera fall där personer som inte har tidigare har tränat att använda nödsignaler hamnat i den situationen att de måste klara det.
* Det vore önskvärt med en gemensam standard.
På så vis skulle pyrotekniska nödsignaler av olika fabrikat handhas på ett likartat sätt. För detta krävs en internationell standard och det är tveksamt om en sådan standard kan komma. IMO (International Maritime Organisation) föredrar att precisera funktionskrav såsom brinntid och stighöjd med mera, men avstår för det mesta av krav på detaljutformningen.
Den nödraket som kanske är vanligast i fritidsbåtar är svensktillverkad och heter Ikaros. Den avfyras genom att man drar loss ett plastlock i nederdelen, fäller upp en liten plåtbit och trycker till.
Raketerna från den brittiska tillverkaren Pains-Wessex avfyras på snarlikt sätt men där ska en säkringssprint lossas före avfyrningen.
Det tyska fabrikatet Comets raket avfyras genom att man gängar loss ett lock i botten och drar i ett snöre. Comets handbloss däremot tänds genom att man drar i ett snöre upptill på blosset. Sedan man dragit tar det några sekunder innan blosset tänder. Den som inte är beredd kan tro att något är fel och börjar i värsta fall fingra på handblosset just när det ska till att tända. Då är risken för brännskador stor.
Under 1999 hanterade svensk sjöräddning 1116 fall, klassades som sjöräddning. Av dem var det 55 fall som initierades via raketer och annan pyroteknik. 42 fick ingen förklaring och ingen nödställd hittades.
Oftast har anmälaren trott sig se en nödsignal medan det i själva verket var ett vanligt fyrverkeri, ett himlafenomen eller någonting annat. I några fall kan någon ha befunnit sig i nöd, men sedan klarat ut situationen på egen hand och inte rapporterat till sjöräddningscentralen. Några är sannolikt också raketer som sänts upp av okynne eller okunskap.
I tretton fall var signalen utlöst av någon som faktiskt var i behov av hjälp. Samtliga dessa tretton fall rörde fritidsbåtar. Inte ett enda yrkesfartyg använde under det gångna året pyroteknik för att kalla på hjälp.
Läs också om:
Verkliga händelser med nödsignaler till sjöss
Text Jonas Ekblad
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…