Sjöfartsverket satsar på svenska dieselutombordare

Redan till våren ska tre av Sjöfartsverkets flytetyg drivas med utombordsdieslar. Motorerna i fråga kommer från svenska Oxe och kan vara en del i ledet av myndighetens effektivitetssatsning.

Sjöfartsverket köper in dieselutombordare från Oxe Marine. Här installeras de på en Alucat W25
Sjöfartsverket köper in dieselutombordare från Oxe Marine.

Att driva stora tunga båtar med dieselmotorer är på många sätt det enda vettiga alternativet. Högre verkningsgrad, bättre vridmoment och lägre bränsleförbrukning är några anledningar att välja diesel framför bensin. Lägre utsläpp generellt och möjlighet att köra på till exempel HVO är andra argument för.

Men eftersom utombordare många gånger är ett smidigare alternativ än inombordare har vissa yrkesgrupper ändå valt bensinutombordare. Några för att de vill ha högre toppfart men många väljer det nog på grund av att snabbare kunna byta ut motorerna om de strular och för att kunna göra smidigare service.

OXE Marine säljer sin första båt till en svensk myndighet

Sjöfartsverket vill arbeta för att använda produkter med mindre miljö- och klimatpåverkan och man kan anta att de därför nu satsar på dieselutombordare.

Än så länge är uppgifterna knappa men vad som står klart är att Svenska Oxe Marine under torsdagen annonserade sin första order från en svensk myndighet.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda en lösning med flera nya fördelar jämfört med traditionella drivlinor. OXE:s lösning har verkligen förmåga att spara bränsle genom att utnyttja alla fördelar med en utombordsmotor, säger Andreas Cederqvist, delägare på återförsäljaren SARJ, som förser Sjöfartsverket med de nya motorerna.

I sina kanaler har Oxe Marine delat bilder på installationen av två OXE300 som körs på en Alucat W25.

– Våra pågående insatser för att expandera marknaden för dieselutombordare får allt större genomslag, med ett växande intresse för OXE Marines innovativa teknik från både kommersiella och statliga aktörer inom den svenska marinindustrin, säger Paul Frick, vd på Oxe Marine.

Effektiviseringssatsning på Sjöfartsverket?

I oktober 2024 kunde Sjöfartsverket berätta att de lagt en order på en eldriven, foilande lotsbåt från Artemis Technologies. En satsning som likt den med de nya Oxemotorerna går i samklang med myndighetens ansträngning att effektivisera.

Skipporedaktionen har varit i kontakt med Sjöfartsverket som avböjer att kommentera med hänvisning till att det är en pågående upphandling.

Båtarnas väntas tas i drift under våren.