Saab i anbudskamp – vill förse Natostaten med ubåtar
Saab Kockums vill leverera fyra avancerade ubåtar till Nederländerna. Skulle Natostaten acceptera ersätter modellen C718 den holländska Walrus-klassen.
Med stöd av såväl svenska som brittiska staten har Saab Kockums lämnat ett anbud i Nederländernas upphandling för nya ubåtar. Det är den så kallade Walrus-klassen som ska ersättas av den nydesignade toppmoderna C718.
– Expeditionsubåten C718:s unika förmågor både möter och överträffar behoven och kraven från Nederländerna. Vårt erbjudande utgör ett betydelsefullt bidrag till det nederländska försvarets operativa förmåga och samarbetet med lokal industri kommer att säkerställa en strategisk självständighet för landet. Det här är nederländska ubåtar för den nederländska marinen, skriver Mats Wicksell chef för Saabs affärsområde Kockums i ett pressmeddelande.
Läs även:
Havets härskare – livet ombord på ett modernt hangarfartyg
Oceangate – därför slutade dyket till Titanic i katastrof
Sverige vässar klorna med nya hypermoderna ytstridsfartyg
Svenska superubåten som får omvärlden att darra
Ubåten har enligt Kockums själva lång uthållighet, något som den nederländska marinen uttryckt behov av. Därtill kommer ubåtarna utrustas med ökad kapacitet för ökad vapenlast.
Anbudet innehåller även ett integrerat och beprövat vapensystem samt vad Saab själva kallar för ett av världens bästa senosorsystem.
Ubåten som föreslagits skulle ha samma låga sonarsignatur vilket minimerar risken för att upptäckas av sonarer eller andra sensorer.
Så som med mycket annat är det en så kallad modulär design. Detta görs för att säkra för uppdateringar i framtiden så att den nya C718-klassen ska kunna vara uppdaterad och hålla i många år framöver.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…