Snabbtips – vägen till ett lyckat båtköp
Att köpa båt är ett kärt besvär. Men utbudet är stort, fallgroparna många och det gäller att tänka efter före. Här är några goda råd på vägen.
Man behöver inte vara nybörjare för att gå vilse i båtdjungeln. Utbudet av såväl nya som begagnade båtar är enormt och att hitta en båt som passar kan vara svårt även om man har varit med ett tag.
– Det vanligaste misstaget är att man köper en båttyp som egentligen inte riktigt passar ens behov, säger Mattias Nielsen på Ericsson Marine Scandinavia, och fortsätter:
– Man kan till exempel fastna för en båt för att den har vackra linjer, eller att den ser tuff ut. Men så kanske den sticker för djupt för att den ska kunna förtöjas i hemmahamnen.
Det viktiga är alltså att göra en behovsanalys. Men det räcker inte med att den är noggrann. Den måste också vara realistisk och ärlig. Något som kan verka självklart. Men ibland är skillnaden mellan hur man tänker sig använda sin båt och hur man faktiskt använder den stor.
– Det vanligaste exemplet på det är hur kunden ser för sig hur familjen är till sjöss i veckor i sträck i en stor båt med många kojplatser. Men i verkligheten blir det bara någon enstaka övernattning.
– Då kanske det hade varit bättre att satsa på en mindre båt som är billigare i inköp, drift och underhåll och ta in på skärgårdshotell eller vandrarhem de få nätter som man faktiskt skulle vilja stanna kvar på sjön, säger Mattias Nielsen.
Mån om sitt rykte
Ett annat hett tips, för att minska risken för obehagliga överraskningar, är att köpa sin båt av en seriös handlare. Då får man inte bara båten utan också trygghet av konsumentköplagen och möjlighet att reklamera båten om den skulle visa sig vara bristfällig. Numera är båthandlarna ofta mycket måna om sina rykten och därför går de i regel också igenom båten noggrant innan den läggs ut till försäljning.
Viktigt med pentry?
Till skillnad från förr är det heller inte längre någon nämnvärd skillnad i pris på den privata marknaden och på båtar som ligger för försäljning hos båthandlare. Konkurrensen är stor och handlarna måste hålla priserna nere för att kunna konkurrera.
Linjeskön eller bara praktisk?
Däremot kan man fortfarande dra fördelar av att köpa sin båt på hösten istället för under vårens första värmande strålar. Och inte bara för att utbudet är betydligt större på hösten. Utan också för att möjligheten att pruta är betydligt större när säsongen är över.
Läs också snabbtips inför båtförsäljningen här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…