Nimbus Boats och Ryds i konkurs
På tisdagen kom beskedet att en av Sveriges största och äldsta båtvarv går i konkurs. Skulderna sägs vara 500 miljoner. 200 personer drabbas.
”Det här kom väldigt snabbt. Vi hade en dialog med banken så sent som i torsdags. Vi jobbade med flera lösningar, men när bankerna accelererade lånen så fan det ingen chans utan vi har gått i konkurs”, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats AB.
Här är Nimbus egen pressrelease om konkursen:
Officiell slutrelease:
Långedrag, 3 juli 2012
Nimbus ansöker om konkurs.
Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB har beslutat att lämna in konkursansökan för Nimbus Boats Holding AB, Nimbus Boats AB, Storebro Bruks AB, Ryds Båtindustri AB och Nimbus Produktion i Mariestad AB. Koncernens huvudlångivare har den 1 juli sagt upp bolagets krediter och styrelsen har konstaterat att det inte finns förutsättningar att bedriva rörelsen vidare.
Efter en stark utveckling fram till 2007 har Nimbus upplevt en kraftigt minskad efterfrågan. Trots det har väldigt många bra saker genomförts under de senaste fem åren; flera nya modeller har lanserats med mycket bra mottagande, Paragon har förvärvats och utvecklats väl, produktionen har effektiviserats och återförsäljarnätet har vidareutvecklats. Det har dock visat sig att detta inte varit tillräckligt relativt den mycket kraftiga nedgången i efterfrågan som drabbat hela industrin.
Under våren har Nimbus styrelse och ägare i samförstånd med bolagets banker drivit en process med ambition att hitta investerare som kan tillföra nytt kapital till bolaget. Bankerna har nu informerat styrelsen om att de, baserat på Nimbus situation och utveckling, tillsammans med de initiala resultaten från kapitalanskaffningsprocessen, valt att säga upp krediterna.
Det är djupt beklagligt att bolaget hamnat i denna situation och det är styrelsens förhoppning att Nimbus kommer kunna fortleva samt att denna process skall falla så väl ut som möjligt för kunder, anställda och leverantörer.
Tingsrätterna förväntas godkänna konkursansökningarna och utse en konkursförvaltare för de berörda bolagen (Nimbus Boats Stockholm/NIMAX Marina AB omfattas ej av ovan nämnda konkursansökningar).
Styrelsen i Nimbus Boats Holding AB
Magnus Andersson, VD.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…