Så får du din båt att glänsa – nu drar Skippos polerskola igång

Hur får man ett slitet blått skrov att se nytt ut igen? I Skippos nya serie Polerskolan visar vi steg för steg hur man återställer en hårt sliten gelcoat – med rätt teknik, produkter och expertkunskap.

Att polera en båt är något många båtägare underskattar. Det handlar inte bara om att gnugga upp glans till premiärturen – ska resultatet hålla krävs både rätt verktyg, noggrannhet och förståelse för materialet.

I vår nya serie Polerskolan går vi igenom hela processen, från grundarbete till slutfinish, tillsammans med poleringsproffset Mathias Uddfors och Skippos reporter Alfred Ahlberg.

Ska något göras ska det dessutom göras ordentligt. Därför har vi letat rätt på en båt flera år av blå oxiderad gelcoat bakom sig. Båten, en Hunter Landau 20, och ägaren Peter Fogelström valdes ut bland hundratals sökande – mycket tack vare skrovets slitna skick, som gör båten till ett perfekt exempel på de vanligaste problem båtägare möter.

Varför färgade skrov är extra krävande

Mörk gelcoat, som blå eller röd, är notoriskt svåra att hålla i gott skick. De bleks snabbt i solen, oxiderar och avslöjar minsta miss i poleringen. Många nöjer sig med att bara förbättra ytan tillfälligt, men utan att verkligen komma ner på djupet. Det gör att glansen snabbt försvinner igen.

– Det såg bra ut i början, men redan efter någon månad kändes det som att jag behövde börja om, säger Peter och beskriver sina tidigare poleringsförsök.

I det här fallet har båten tidigare polerats med en oscillerande polermaskin – ett populärt verktyg men kanske inte alltid det rätta när det kommer till svårt oxiderade båtar. Resultatet, som visserligen har sett bra ut initialt, har snabbt försämrats och oxiden kom snart fram igen.

Första steget: ta bort oxiden på djupet

Det absolut viktigaste i en lyckad polering är att få bort all oxid – inte bara på ytan, utan hela vägen ner till frisk gelcoat. Det kräver ett grovt polermedel, rätt maskin och ett metodiskt arbetssätt. Att börja för försiktigt är ett vanligt misstag som leder till att man bara ”putsar på ytan”.

– Ett bra grundarbete är A och O. Tar du inte bort oxiden ordentligt så spelar det ingen roll hur bra vax du lägger på sen, förklarar Mathias.

För att kontrollera om oxiden verkligen är borta kan man använda sig av både känsel och ljusreflektion. Känns ytan fortfarande lite mjölkig eller ser flammig ut, behöver man gå ett steg längre.

Planen framåt

I kommande avsnitt av serien kommer vi visa exakt hur man jobbar sig igenom hela processen – från grovpolering till skyddsvaxning – och vilka produkter och tekniker som ger bäst och mest hållbart resultat. Målet är inte bara att få båten att blänka inför sommaren, utan att ge den ett skydd som håller över hela säsongen.

Hunter Landau 20 är med sina svepande linjer och karaktäristiska blå skrov ett utmärkt exempel på hur rätt behandling kan göra underverk, även med en båt som till synes sett sina bästa dagar. Genom att följa Polerskolan får du inte bara se förvandlingen – du lär dig också hur du gör det själv.

Reporter i video