Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Kan decentraliserad laddning till sjöss vara ett steg mot en grönare sjöfartssektor? Det tror Göteborgsbolaget SeaFjord Energy som nu storsatsar på världens första e-bunkerfartyg.
För att stora fartyg idag ska kunna ladda batterier krävs omfattande infrastruktur. Idag kan det så gott som uteslutande göras i hamn och utbyggnaden av anslutningar är såväl dyrt som ofta praktiskt omöjligt.
Nu vill Göteborgsbolaget SeaFjord Energy revolutionera branschen genom att utveckla världens första e-bunkerfartyg. Ett fartyg som skulle kunna möjliggöra en mer decentraliserad infrastruktur kring laddning av skepp till sjöss.
– Vårt nya e-bunkerfartyg är utrustat med ett stort batterilager och kan leverera grön energi i form av elektroner dit kunden behöver. Det ökar drastiskt möjligheterna för stora fartyg att bli elektrifierade och operera emissionsfritt till havs samt inom hamnar och fjordar i större utsträckning, skriver Elias Magnusson, COO på SeaFjord Energy.
Läs även:
Framtidskonceptet Vela – trimaran som containerfartyg
Vilhelm vill locka fler unga till yrkessjöfarten
Grön ljus för ny farled mellan Landsort och Södertälje
Mer än bara ett bunkerskepp
Men man ser även andra fördelar med konceptet. Tack vare lagringsfunktionen ges fartyget möjlighet att handla med energi som laddats på en plats där det finns överskott av energi för att sedan leverera vid en annan plats eller vid en annan tidpunkt.
E-bunkerfartyget ska också kunna bistå i beredskapssammanhang och krissituationer som en mobil batteribank.
Fartyget är utvecklat tillsammans med FKAB Marine Design som länge arbetat för en mer hållbar fartygssektor. Tillsammans vill de båda bolagen tillgängliggöra en grönare och framöver utläppsfri sjöfartsindustri.
– Vi är stolta över att vara pionjärer inom utvecklingen av denna fartygstyp och ser fram emot att samarbeta med våra partners och intressenter för att främja en mer hållbar maritim sektor, skriver SeaFjord Energys vd Andreas Magnusson i pressmeddelandet.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…