Så påverkas båttrafiken när Danviksbron renoveras
I höst påbörjas en omfattande renovering av Norra Danviksbron. Något som kommer att påverka båttrafiken mellan Mälaren och Saltsjön i olika grader.
Efter att ha tjänat staden i hundra år har Norra Danviksbron nu nått sin tekniska livslängd. Det vill säga den tid som en bro håller utan en större renovering. Därför kommer bron totalrenoveras för att säkerställa ett tryggt och hållbart resande för båt- och kollektivtrafiken.
Se också:
Eldriven och självkörande färja redo för Riddarfjärden
Bron kommer sålunda inte att kunna öppnas under delar av renoveringen. Något som i sin tur påverkar båttrafiken. Farledsbredden i kanalen minskar till 17 meter under större delen av renoveringen och under vissa perioder råder totalstopp för båttrafik.
Fyra års renovering
Rivningen av bron kommer påbörjas hösten 2023 och beräknas ta 9 månader. Uppbyggnaden av bron planeras att starta våren 2024 och pågå till hösten 2026.
Partiell avlysning – höjdbegränsning 10,8 meter:
4 september – 3 december 2023
1 maj – 1 november 2026 (planerat)
Total avlysning – ingen sjötrafik tillåten:
6 – 17 november 2023
4 – 15 december 2023
14 november – 11 december 2025 (planerat)
Samma designer som Golden Gate
Norra Danviksbron har stora kulturhistoriska värden. Framförallt på grund av den sällsynta brokonstruktionen designad av Joseph Baermann Strauss, samme man som designade Golden Gate-bron i Kalifornien. Bron byggdes mellan åren 1917 och 1922 och är en viktig länk över Danvikskanalen.
Unikt utseende
Idag finns endast kvar ett fåtal bevarade broar av samma typ i hela världen. Därför kommer vi behålla brons unika utseende, trots att många delar av bron kommer bytas ut under renoveringen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…