Värt att veta om båttrailern
I Sverige finns det cirka 700 000 fritidsbåtar, enligt en stor båtlivsundersökning som gjordes 2004.. Över 500 000 av dessa båtar går att dra upp på en trailer. Ändå är kunskapen runt trailers i de flesta fall liten.
Vad behöver du tänka på när du köper en trailer?
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
Hjuldimension, stödhjul eller inte, rostproblem, underhåll? Och vad ska du se upp med vid köp av en begagnad trailer.
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
* Hjuldimension?
Viktigt med tanke på köregenskaper. Breda däck – säkert, smala däck vingligt. Vinterdäck: Dubb på bilen=dubb på släpet. Dubbfritt på bilen=dubb eller friktionsdäck på bilen. Friktionsdäck är märkta med M+S (Mud and Snow).
* Stödhjul/inte stödhjul?
Vilket underlag ska vagnen användas på?
Grus, sand, gräs, mjukt underlag så rekommenderas ett luftgummistödhjul, vanligen dim. 260×85. Asfalt, packat underlag så rekommenderas hårdgummistödhjul. Finns i olika dimensioner, vanligen 200×50.
Stödhjul bör vara av god kvalitet och ha en inte allt för brant stigning på gängstången, tänk på att vagnen ska vevas av från kulan på bilen och kan vara tungt lastad. Numer finns även bromspedal på stödhjulen som extra tillval för obromsade vagnar (EU-trailers) som är bra vid parkering i utförslut.
* Rostproblem?
Dagens vagnar är oftast galvaniserade. Ytskiktet kan vara olika tjockt så se upp med ”snabbgalvade” vagnar. En bra tumregel är att ju gråare en vagn är desto bättre korrosionsskydd har vagnen.
* Underhåll?
Alla registrerade vagnar skall kontrollbesiktas. Från första registreringsdatum så ska vagnen in på kontroll efter 48 månader, därefter i
24 månadsintervall. Det är alltid bra att ta ”ett varv” runt vagnen innan man kör iväg för att kolla positionsljus, körriktningsvisare, bromsljus, skyltbelysning, däck, kaross och katastrofwire. Inför besiktning bör vagnen lämnas in hos auktoriserad verkstad för justering av bromsar och allmän översyn.
* Vad se upp med på begagnatsidan?
Att köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju – så även i den här branschen. En gammal vagn har oftast bromsar eftersom EU-trailers inte riktigt har kommit ut på begagnatmarknaden, och då kan bromsdetaljer för det första vara svårt att få tag på samt kosta en hel del.
Annat man bör tänka på är att axlarnas gummitorosion torkar med åren och behöver bytas i regel efter 15-20 år. Det går att byta torosionsstavarna men kostar ca 3000-4000 kronor.
https://www.batochtrailer.se/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…