Nya ribbåtsmärket byter ut luft mot helium – ska ”lyfta hela branschen”
Svenska startupbolaget Levita Marine säger sig ha utvecklat en ribbåt som ska förnya branschen genom ett ovanligt grepp: att ersätta luften i pontonerna med helium. Uppstickaren menar att den lätta gasen resulterar i högre gångläge och markant lägre bränsleförbrukning.

Levita Marine, grundat tidigare i år, har tagit fram vad man kallar världens första ribbåt med heliumfyllda pontoner. Ett grepp som, enligt tillverkaren, ska kunna spara vikt och därmed förbättra prestandan.
– Det är förbluffande att ingen har prövat detta tidigare. En så enkel förändring kan förändra allt inom ribbåtdesign, säger Filip Fjäderlund, vd och grundare av Levita Marine.
För att motverka att helium läcker ut genom pontonernas väggar har Levita Marine utvecklat en speciell flerskiktsbeläggning inuti pontonerna. Trots det behövs dock påfyllning av gas med jämna mellanrum. Företaget planerar därför att erbjuda kunderna ett abonnemang på helium för smidig påfyllning.
Hittills har Levita Marine bara släppt renderingar av sin första modell.
Minskat motstånd och ökad acceleration
Enligt företaget ska helium i pontonerna minska båtens totala vikt med upp till 12 kilo jämfört med konventionella ribbar, vilket i sin tur sägs ge förbättrad acceleration och lägre bränsleförbrukning.
– Det handlar om mikrosvävning. En sorts vertikal sportfjädring som bara helium kan ge. Det är något man måste uppleva för att förstå, säger Fjäderlund.
Tekniken har utvecklats i samarbete med ett tyskt ballongföretag med erfarenhet från både Zeppelinare och väderballonger, och varje båt levereras med en 25-liters reservtub helium för nödfyllning.
Flaggar för en flygande framtid
Trots att båtarna i nuläget håller sig kvar på ytan menar Levita Marine att man siktar betydligt mycket högre med sina framtida modeller.
– Vi har sett prototyper där fördäcket börjat lätta vid över 60 knop. Det är naturligtvis inte målet – men vi ser det som en intressant sidoeffekt.
Båtmärket planerar att lansera sin första modell, Levita 420 Lift, lagom till sommarsäsongen 2025. Enligt uppgift kommer modellen att erbjudas med uppblåsbar förarplats, heliumassisterad fendertross och ett standardmonterat system för röstförvrängning via pontonläckage.
Varför tror du att ingen tänkt på detta tidigare?
– För att det är svårt att ta på allvar. Och det är just därför det är dags nu, vårt mål är att lyfta hela branschen.
Enligt Fjäderlund arbetar företaget också med att ta fram en modell med så pass låg vikt att den på sikt helt kan undvika krav på trailer. I teorin, menar han, skulle man kunna ”gå hem med båten” – förutsatt att vinden ligger rätt och man har hjälm.
Vi på Skipporedaktionen önskar dig som tagit dig såhär långt en glad första april och en härlig båtfixarsäsong!