Trafikverket föreslår ny led för jättefartyg
En rakare, snabbare och därmed också en säkrare och mer miljövänlig insegling. Det är vad Trafikverket ser i Horsstensleden som de nu hoppas ska bli verklighet.
Den tunga sjötrafiken till Stockholm blir allt tätare och därför föreslår nu Trafikverket och Sjöfartsverket att den omdebatterade Horsstensleden ska bli verklighet.
Enligt deras gemensamma studie skulle inseglingen till Stockholm då bli kortare, snabbare, säkrare och mer miljövänlig på en och samma gång.
Idag tvingas alla fartyg ta den längre vägen via Furusundsleden vilket enligt nyss nämnda studie innebär en onödigt hög påverkan på naturen och miljön med stranderosion och utsläpp av koldioxid.
Motståndarna till Horsstensleden menar dock att en motorväg för jättefartyg skulle förstöra en av de sista vildmarkerna i skärgården för alltid.
Det kräver att man spränger och transporterar bort två miljoner ton kobbar, sten och berg till en kostnad av en halv miljard skattekronor, skriver iniativet ”Hela Skärgården” i ett upprop ur vilket videoklippet ovan också är hämtat.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…