Silja Line – det här irriterar de sig på!
Oroar du dig för att passera smala sund och bli rammad av en enorm finlandsfärja? Din oro är inte delad… Hamnen.se pratar operativa chefen hos Tallink Silja.
Skippos artikelserie om det svenska båtfolkets förhållande till sjöpolisen, sjöräddningen, kustbevakningen med flera tuffar vidare.
Nu har turen kommit till det tunga artilleriet, eller närmare bestämt Tallink Silja vars kryssningsfartyg trängs med fritidsbåtar intensivt under sommarhalvåret.
Eller trängs förresten? Faktum är att Hans Friberg, operativ chef på Tallink Silja, hävdar det rakt motsatta.
– Det finns gott om plats för alla i skärgården. Det är ytterst sällan som vi upplever att det är trångt.
Det är ju knappast märkligt om fritidsbåtsförare blir lite nervösa vid möte.
– Ett litet tips till alla där ute är att visa sina avsikter i tid. Vi på kommandobryggan har alltid lång framförhållning och då är det bra om vi får en vink om hur andra båtar tänker, säger Hans Friberg.
Han fortsätter:
– Sedan är de flesta på bryggan själva fritidsbåtägare och entusiaster, så vi har bra förståelse för hur fritidsseglarna upplever våra möten.
Så ditt hetaste tips till fritidsbåtarna är att visa sin avsikt i god tid?
– Ja, och att inte trängas i mitten av farleden utan att hålla sig väl till styrbord. Men det känns knappast nödvändigt att påpeka då jag upplever att båtfolket är bra på det ändå.
Skulle det inte underlätta om fler båtar var utrustade med AIS så att ni kan identifiera och upptäcka båtarna lättare?
– AIS är jättebra men gör inte den investeringen för vår skull. Vi har så pass bra radar så vi ser minsta optimistjolle ändå.
Allt det här låter ju jättebra, men jag måste ju ändå försöka klämma ur dig ett svar på frågan som hela denna artikelserie bygger på – vad irriterar sig Silja Line på gällande fritidsbåtarna?
– Jag är ledsen, men det korta svaret är – ingenting!
Foto: Marko Stampehi
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…