Vattenskoter som bränslesnål långfärdsmaskin för fiske

När du har tröttnat på att hoppa, trixa och snurra på stället är det dags att ta nästa kliv och istället använda vattenskotern fullt ut. Skippo spanar in fyra modeller på båtmässan.

Vi vet – vattenskotern inbjuder till lite lagom buskörning och frestar med sin svängradie, acceleration och mycket mer. Men det kommer (förhoppningsvis) en tid då man inser att den kan mer än så. Dagens vattenskotrar är inte längre bara snabba leksaker för korta turer. De har utvecklats till bekväma och mångsidiga farkoster som kan användas för både långfärder, fiske och äventyr.

Med funktioner som farthållare, avancerade navigationssystem och smart förvaring blir de allt mer ett alternativ till traditionella båtar. Prestandan är över lag fortfarande lika imponerande – vissa modeller når hastigheter på över 60 knop, samtidigt som de har en bränsleförbrukning som är betydligt lägre än motsvarande båtar. En av de mest prisvärda och robusta modellerna är Sea-Doo Spark 2025, en vattenskoter som kombinerar hållbarhet, låg bränsleförbrukning och körglädje till ett rimligt pris.

Från lek till långfärd

Tidigare har vattenskotrar ofta förknippats med korta turer och fartfyllda eskapader, men Morin menar att de har en mycket större potential.

– Jag har alltid sagt att en vattenskoter är ett äventyrsfordon. Jag har kört till Åland och gjort långa turer på öppet hav. Man kan ta sig dit inga andra båtar går, och det är då man inser vilken potential de faktiskt har.

Svårt att köra snålt

Enligt tillverkaren ska det gå att få ner bränsleförbrukningen till ungefär en halv liter per sjömil i marschfart, vilket skulle göra vattenskotern till en av de mest bränslesnåla farkosterna i förhållande till sin prestanda. Med en 70-liters tank skulle man alltså i teorin kunna köra över 140 sjömil i 30 knop innan det är dags att tanka.

Enligt uppgifter från olika vattenskoteråkare verkar de här siffrorna dock vara svåra att få till i praktiken. Vi hoppas återkomma med en test av flera vattenskotrar under våren där vi ska testa både fart och förbrukning. Om förbrukningen är högre än utlovat kan räddningen vara de fiffiga fästena på akterspegeln, där man snabbt och smidigt kan fästa två extra tankar.

Tekniska uppdateringar gör resan bekvämare

– En av viktigaste uppgraderingar på moderna vattenskotrar, som också gör dem mer lika båtar i sitt användningsområde, är cruise control eller farthållare på ren svenska. Det gör att föraren kan hålla en jämn hastighet utan att få kramp i ”gas-fingret”.

Att det nu går att få hållare för navigationsinstrument gör också att det är mycket enklare att använda vattenskotern till mer än att driva grannarna hemma i viken till vansinne.

Klarar längre turer

– Dessutom har de moderna vattenskotrarna fått mer robusta vindrutor, liknande dem på snöskotrar, vilket gör dem ännu mer lämpade för längre turer i varierande väder. De har också fått bättre förvaring, Stuvutrymmet har blivit rymligare, vilket gör det enklare att ta med packning för längre turer.

Mångsidighet för alla behov

För den som gillar fiske har Sea-Doo tagit fram en rad anpassade tillbehör, som en fiskesump med cirkulerande vatten, extra fästpunkter och en specialdesignad fiskestol.

– Två personer åker bekvämt, och på aktedäcket kan man montera fiskeutrustning. Det gör att flera modeller kan förvandlas till fullvärdiga (nåja) fiskebåtar.

Det finns flera motoralternativ, från 90 hk upp till 325 hk. Trots den stora skillnaden i effekt drar alla motorer ungefär lika mycket bränsle vid marschfart, vilket gör dem till ett effektivt val för den som vill köra långt.

Bäddat för äventyr

Med dessa uppdateringar har vattenskotrar förflyttat sig från att vara rena leksaker till att bli seriösa färdmaskiner för både korta och långa äventyr. Oavsett om du är ute efter spänning, fiske eller långfärder på vattnet, finns det en modell som passar dina behov.

Vad tycker du om de nya uppdateringarna? Lämna en kommentar och berätta om dina erfarenheter av moderna vattenskotrar!

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Båtliv på höst och vinter

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö