Svenska eldrivna vattenskotern – lätt nog att ta på takräcket

Vattensport utan kärra, bryggplats eller förbränningsmotor. Det är vad den ultralätta, eldrivna vattenskotern Roxen erbjuder. I januari har den världspremiär på båtmässan i Düsseldorf.

Roxen-vattenskoter-eldriven-ultralätt

I våras prisades den som Årets innovation av Allt för Sjön mässan. Nu kommer den inom kort att lanseras på riktigt med världspremiär på världens största båtmässa Boot Düsseldorf.

Det är såklart vattenskotern från Roxen Innovations vi talar om. Farkosten som med sin ultralätta design och höga energieffektivitet skapar nya möjligheter för vattensportsfantaster.

Utvecklingen har skett helt in house från företagets säte i Linköping och nu hoppas man träffa vattnet i full fart. Går allt som planerat ska man redan under första året leverera 100 skotrar för att skala upp till det tredubbla 2026 och därefter dubbla produktionen ytterligare en gång innan 2029

Låg vikt och utbytbart batteri är nyckeln

Skrovet liknar nästan det av en RIB med en solid konstruktion undertill och uppblåsbara pontoner för att ge stabilitet. Allt som allt väger paketet inte mer än 84 kilo varav 29 är i det löstagbara batteriet. Något som gör det möjligt att sjösätta skotern utan kärra och dessutom frakta den på de flesta takräckena.

– En vattenskoter behöver inte väga 250 kilo numera. Bara att byta ut de tyngre traditionella bensinmotorn sparar många kilon. Produktionsvarianten av Roxen kommer att tillverkas i glasfiber med en speciell tillverkningsteknik som gör att den håller konstruktionsmässigt utan att bli tung, sade Magnus Sundstedt, vd för Roxen Innovations, till Skippo tidigare i år..

För framdrift har man utrustat flytetyget med en elmotor på 22 kilowatt. Detta drivs av ett batterisystem på 5,5 kilowattimmar. Mad gasen i botten når man en topphastighet på 30 knop. Då kan man dock vänta sig att batteritiden minskar drastiskt. Men vid marschfart mellan 15 och 20 knop kan man vänta sig en räckvidd på uppemot 15 sjömil.

När väl krämen är slut är det dessutom enkelt att man en ”plug and play”-lösning byta till ett extrabatteri medan det andra laddas upp igen. Vilket tar cirka 2 till 3 timmar med ström ur ett vanligt 230 voltsuttag.

Uthyrning kan bli en het marknad

Redan nu finns inbyggt stöd för så kallad geo-fencing, en teknik som gör det möjligt att begränsa hastighet inom utvalda geografiska zoner. Ett tillskott som säkerligen kan bli välkommet bland uthyrare som haft problem med buskkörning.

– För företagsanvändare har vi tagit fram ”Fleet Management-appen”, som gör det möjligt att hålla reda på företagets vattenskotrar, men också kan ta emot varningar från användare som behöver hjälp.

Men tekniken och uppkopplingen slutar inte där. En annan funktion är att vattenskotern kan stängas av helt för att kylas ner om motorn, hastighetsregulatorn eller batteripaketet skulle bli överhettade.