Peter Norlin och hans båtar
”Rena linjer, ren segling” är titeln på Bengt Jörnstedts nya bok om Sveriges kanske mest framgångrike båtkonstruktör – Peter Norlin. Omkring 10 000 segelbåtar har byggts efter Peter Norlins ritningar. Genombrottet kom med Scampi sommaren 1969.
Nautiska Förlaget presenterar Bengt Jörnstedts nya bok ”Rena linjer, ren segling” på följande sätt:
Peter Norlin är Sveriges genom tiderna mest framgångsrika båtkonstruktör. Ingen har som han lyckats förena maximala seglingsegenskaper med vackra linjer. Bengt Jörnstedt presenterar Peters alla båtar ? såväl kappseglingsracers som snabba familjebåtar ? i en rikt illustrerad bok.
Havskryssaren Scampi får självklart sitt helt egna kapitel, genombrottsbåten från 1969 som fick en hel seglarvärld att tappa andan. Aldrig tidigare, och aldrig senare, har en segelbåt varit lika överlägsen på havet eller på olympiabanan.
Bokstavligen över en natt gick Peter Norlin från okänd segelmakare till världsberömd yacht designer.
Framgången med Scampi var ingen engångsföreteelse. I båt efter båt visade Peter sina talanger som konstruktör, inte minst med de berömda ”A-båtarna”:Accent, Amoress och Agnes.
26-fotaren Albin Express har byggts i mer än 1 500 exemplar. Få båtmodeller har blivit så populära.
Under ett decennium, från sjuttiotalets mitt, ritade Peter Norlin alla segelbåtar för Albin Marin, bjässen i svensk segelbåtstillverkning.
Totalt har närmare tiotusen båtar byggts efter den självlärde konstruktions-konstnären Peter Norlins ritningar.Bengt Jörnstedt, som själv har deltagit i många av kappseglingarna, beskriverlivfullt spänningen vid starter och rundningar, samlar Peters tankar kring konstruktionerna och ger en tydlig bild av den vänsälle kappseglaren, segelmakaren och konstruktören Norlin.
Bengt Jörnstedt valde seglingen som yrkesbana, juristexamen till trots. Med internationell havskappsegling som specialitet blev han segelmakare och senare chefredaktör för tidningen Segling. Han har tidigare skrivit självbiografin, En seglares äventyr, och den uppskattade biografin
om Pelle Petterson, Pelle P.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…