Landets mest påhälsade grund – 50 båtar per sommar!
Så många som 50 båtar går årligen på grund mellan Pukholmen, Rindö och Skarpö i Vaxholms kommun. Trots detta stoppas nya sjökort över platsen. Men en annan lösning kan vara på väg
Det är med stor sannolikhet Sveriges mest påhälsade grund. Men är det verkligen en grynna det handlar om?
Vi har pratat med Fredrik Åkerström på Sjöassistans som får reda ut frågetecknen kring denna olycksdrabbade plats utanför vid ön Pukholmen i Vaxholms kommun.
– För att få en fingervisning om hur många grundstötningar det handlar om har vi gjort en överslagsräkning utifrån oss själva och Sjöräddningssällskapet samt gjort en uppskattning över hur många olyckor andra aktörer behöver hantera baserat på deras båtbas. En bra sommar, eller dålig kanske är en bättre benämning, är cirka 50 båtar som går på grund här, säger Fredrik Åkerström, och fortsätter:
– Öborna hävdar å andra sidan att det är många fler som åker på grundet och att de bara under midsommar dragit loss fyra båtar.
Men vad är det egentligen som gömmer sig under ytan?
För att följa internationell standard har markeringen för grynnor tagits bort. Istället syns en heldragen linje med en punktad runtikring. Bredvid står det ”obstn”.
Anledningen till detta är densamma som varför man inte tillåter sjömätningar i området – det som gömmer sig under ytan är anlagt snarare än naturligt uppkommet.
– Den absoluta majoriteten av de jag pratat med uppfattar det som en sjökabel. Andra tror att det är något militärt. I själva verket rör det sig om en undervattensmur eller så kallad fördämning.
En omdiskuterad affär
Nyligen tog sjökortstillverkaren Hydrographica fram ett kort som skulle göra det hela tydligare. Men samma kort har nu stoppats av Sjöfartsverket.
Bakom stoppet står även en rad andra myndigheter. Fredrik har själv försökt få rätsida i problemet men har gång efter gång mötts av byråkrati.
– Det finns något i vattnet som gör att de inte får presentera mer data. Det får man ha respekt för men då vore det bästa om myndigheterna själva gjorde slag i saken, mätte ut och sedan hemligstämplade information som inte behövs i sjökorten.
I ett mejl till Tidningen Skärgården skriver Sjöfartsverkets presschef Sara Eriksson:
”Då det sjökort Hydrographica vill sprida är betydligt mer detaljerat än det sjökort som finns idag över området görs bedömningen att det kan medföra skada för totalförsvaret.”
Lösningen kan komma i form av teknologi
Ihop med navigations- och båtupplevelsebolaget Skippo tittar man nu på lösningar som kan göra det enklare för noviser till sjöss att bespara sig dyra drev-, propeller och kölreparationer.
– Det skulle kunna vara en lösning att lägga ut varningsmarkörer i digitala sjökort som visar på att detta inte är ett område som bara går att blåsa rakt över.
Finns det något bra sätt att ta sig förbi dessa förrädiska vatten?
– Ja om man lägger på ett satellitfilter på sjökortet eller tittar på Google Maps kan man se att det finns en muddrad ränna intill Pukholmen. Troligtvis är det något som lokalbefolkningen själva gjort för att slippa åka runt Rindö för att ta sig utåt i skärgården.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…