Försvarsmakten visar: Så går en ubåtsjakt i skärgården till
Ett konstant samspel mellan olika enheter och ständigt svåra avväganden. Det är vad besättningen på HMS Ulvön fått öva på under Marinövning höst 2024. I ett klipp från Försvarsmakten får vi ta rygg på hur en ubåtsjakt i skärgården går till.
I en orolig omvärld gäller det att det svenska försvaret är i högtrim. Deras första och kanske viktigaste försvarslinjer är våra många skärgårdar. Ställen där det gäller att skydda sig mot hot ovanför som under ytan.
Under den årliga Marinövning höst som nyligen genomförts övade över 800 soldater i Blekinge skärgård på att avvärja hot från främmande makt under ytan.
Övningen ska ge färdighet att i samspel mellan flera fartyg lokalisera och neutralisera ett potentiellt hot.
– Vi bedriver ubåtsjakt med ett överlagrat lufthot som består av flygplan, helikoptrar och UAV:er. Våran motståndare i det här momentet är ett ubåtsjaktsmål som åker runt på en predikterad bana, säger Mattias Hagberg, fartygschef på HMS Ulvön och fortsätter:
Andra har också läst:
– Vi samverkar mellan aktiva och passiva enheter. De aktiva enheterna Ulvön men även tyska minjakter är med och en spanbåt som har den passiva spaningen.
Det gäller att de olika enheterna är i komplett samspel för att lyckas med uppgiften. Spanbåten upptäcker målet och leder därefter in de aktiva enheterna som lokaliserar, detekterar och sedan går in för anfall.
Förutom samspel mellan de olika enheterna krävs och viktiga avväganden med tanke på de överhängande hoten från luften.
– De största utmaningarna när vi jobbar i flera dimensioner är valen vi måste göra. Kommer det akuta hotet just nu från luften måste vi agera på ett sätt. Har vi kontakt med undervattensmålet måste vi agera på ett annat sätt för att inte tappa den möjligheten.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…