Första bilderna på RIB Unlimited 8HX: ”Beprövat fast bättre”
Fjäderlätt konstruktion, dubbla ventilerade tvärsteg och dubbla drivlinor. Det är RIB Unlimiteds nya modell 8HX som har världspremiär på Hamnens Elbåtsmässa i korta drag.
Vi har skrivit om den innan men ännu inte fått några bilder. Och det är inte så konstigt. Båten kördes nämligen direkt från verkstaden där den fogats samman till Gåshaga Marina och Hamnens Elbåtsmässa.
Filosofin bakom bygget är i stort sett detsamma som för 6-metersmodellen: bygg lätt, bygg effektivt.
– Visst är det spännande med all ny teknik men båtfolket är också en konservativ art. Här har vi en modell som många kan känna igen sig i. Den är på många sätt inte så olik en vanlig RIB med styrpupet med undantaget att den är optimerad för effektivitet, säger Olle Niemer på RIB Unlimited och fortsätter:
– Vi har följt filosofin ”beprövat fast bättre”.
På akterspegeln sitter dubbla drivlinor från Stream Propulsion med effektverkan på 50 hästkrafter vardera. Mer än tillräckligt om man frågar Olle Niemer.
– Båten gör sig alldeles utmärkt för den som vill ta sig från punkt a till punkt b och göra det med lite fart. Kanske för de som tjänar tid på att lämna bilen och åka båt till jobbet eller boende i skärgården.
Statistik för förbrukning och räckvidd är än så länge i teoristadiet och det kanske vi får acceptera med tanke på att båten legat i vattnet i knappa 48 timmar.
Se intervjun med Martin Philip på RIB Unlimited från Hamnens Elbåtsmässa här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…