Dragonfly 36 – trimaran med fart, lyx och stil

Med Dragonfly 36 visar det danska varvet att trimaraner kan vara mer än bara snabba och spartanska fartmaskiner. Istället satsar de på att kombinera fart med lyx, elegans och hög komfort.

När Dragonfly lanserade sin senaste modell, Dragonfly 36, gjorde de det med en tydlig insikt. För att locka fler seglare till trimaranvärlden krävdes mer än bara låg vikt och hög fart.

Historiskt sett har trimaraner som bekant varit kända för sina exceptionella seglingsegenskaper, men också för sitt spartanska utförande och – i jämförelse med cruisingbetonade kölbåtar – brist på bekvämligheter.

Man bröt det här mönstret markant med premiären av flaggskeppet Dragonfly 40 för ett par år sedan. Nu följer man upp med Dragonfly 36 och man fortsätter på samma inslagna spår. Här har danskarna skapat en båt som inte bara är snabb, utan också mysig och elegant.

Påkostad känsla

En avgörande aspekt av detta är vikten. Dragonfly 36 väger in på cirka 4,5 ton – tyngre än många andra trimaraner. Men den ökade vikten ger en mer påkostad känsla ombord, med inslag som trädetaljer, rymliga kojer och ett välplanerat pentry som inkluderar både ugn och spis.

Samtidigt behåller båten mycket av sin snabbhet och seglar enkelt om snudd på alla kölbåtar. Det är här Dragonfly har lyckats med det unika – att skapa en lyxig trimaran som fortfarande kan nå höga hastigheter. Enligt ryktet upp till 23 knop.

Förutom komfort och fart finns en rad innovativa lösningar som lyfter helhetsintrycket. Materialval som (håll i er nu) risskalsbaserade (läs ultralätta) paneler visar på både miljötänk och kreativitet. LED-lister och dolda ljusinstallationer bidrar till en modern och stilren interiör. Sittbrunnen imponerar med eldrivna vinschar, dubbla rattar och uppvärmda säten – en detalj som garanterat uppskattas vid kallare seglingar.

Snitsigt ”Swing Wing-system”

En av de mer tekniska innovationerna är Dragonflys klassiska Swing Wing-system, som gör det möjligt att fälla in sidoskroven för att enklare lägga till i hamn. Infästningsstrukturen har nu uppgraderats till kompositmaterial, vilket både sparar vikt och ger ett mer elegant utseende.

Dragonfly 36 är i grunden byggd för att vara både bekväm och snabb, även om vissa purister kanske skulle anse den vara för tung. Men som chefredaktören för Skippo, en erfaren trimaranseglare och ägare av en ombyggd Dragonfly, påpekar – en tung trimaran är fortfarande snabbare än en lätt kölbåt. Det är detta som gör Dragonfly 36 till en fantastisk kompromiss – en båt för dem som vill ha både fart och komfort.

Stort steg framåt

Dragonfly 36 är inte en revolution, men den är ett stort steg framåt för trimaranseglingens tillgänglighet. Genom att erbjuda en båt som både är snabb, bekväm och estetiskt tilltalande har Dragonfly visat att det går att attrahera en bredare publik – utan att tumma på seglingsupplevelsen.

Det här är en båt som definitivt förtjänar en plats på din radar, oavsett om du är erfaren seglare eller nyfiken på flerskrovsbåtar.

Specifikationer:
Maxhastighet:
23 knop
Längd överallt: 11,55 meter
Bredd (utfälld/infälld):
8,12 meter / 3,70 meter
Djupgående (centerbord upp/ner): 0,67 meter / 2,00 meter
Vikt: 4 500 kg
Masthöjd: 16,50 meter (Touring-version), 18,50 meter (Performance-version)
Storsegel: 61 m² (Touring), 73 m² (Performance)
Självslående fock: 29 m² (Touring), 30 m² (Performance)
Furling genoa: 32,5 m² (Touring), 37 m² (Performance)
Motor: 30 hk standard, 40 hk som tillval
Vattentank: 200 liter
Bränsletank: 70 liter

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Båtliv på höst och vinter

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö