Dragonfly 36 – trimaran med fart, lyx och stil
Med Dragonfly 36 visar det danska varvet att trimaraner kan vara mer än bara snabba och spartanska fartmaskiner. Istället satsar de på att kombinera fart med lyx, elegans och hög komfort.
När Dragonfly lanserade sin senaste modell, Dragonfly 36, gjorde de det med en tydlig insikt. För att locka fler seglare till trimaranvärlden krävdes mer än bara låg vikt och hög fart.
Historiskt sett har trimaraner som bekant varit kända för sina exceptionella seglingsegenskaper, men också för sitt spartanska utförande och – i jämförelse med cruisingbetonade kölbåtar – brist på bekvämligheter.
Andra har också läst:
Man bröt det här mönstret markant med premiären av flaggskeppet Dragonfly 40 för ett par år sedan. Nu följer man upp med Dragonfly 36 och man fortsätter på samma inslagna spår. Här har danskarna skapat en båt som inte bara är snabb, utan också mysig och elegant.
Påkostad känsla
En avgörande aspekt av detta är vikten. Dragonfly 36 väger in på cirka 4,5 ton – tyngre än många andra trimaraner. Men den ökade vikten ger en mer påkostad känsla ombord, med inslag som trädetaljer, rymliga kojer och ett välplanerat pentry som inkluderar både ugn och spis.
Samtidigt behåller båten mycket av sin snabbhet och seglar enkelt om snudd på alla kölbåtar. Det är här Dragonfly har lyckats med det unika – att skapa en lyxig trimaran som fortfarande kan nå höga hastigheter. Enligt ryktet upp till 23 knop.
Förutom komfort och fart finns en rad innovativa lösningar som lyfter helhetsintrycket. Materialval som (håll i er nu) risskalsbaserade (läs ultralätta) paneler visar på både miljötänk och kreativitet. LED-lister och dolda ljusinstallationer bidrar till en modern och stilren interiör. Sittbrunnen imponerar med eldrivna vinschar, dubbla rattar och uppvärmda säten – en detalj som garanterat uppskattas vid kallare seglingar.
Snitsigt ”Swing Wing-system”
En av de mer tekniska innovationerna är Dragonflys klassiska Swing Wing-system, som gör det möjligt att fälla in sidoskroven för att enklare lägga till i hamn. Infästningsstrukturen har nu uppgraderats till kompositmaterial, vilket både sparar vikt och ger ett mer elegant utseende.
Dragonfly 36 är i grunden byggd för att vara både bekväm och snabb, även om vissa purister kanske skulle anse den vara för tung. Men som chefredaktören för Skippo, en erfaren trimaranseglare och ägare av en ombyggd Dragonfly, påpekar – en tung trimaran är fortfarande snabbare än en lätt kölbåt. Det är detta som gör Dragonfly 36 till en fantastisk kompromiss – en båt för dem som vill ha både fart och komfort.
Stort steg framåt
Dragonfly 36 är inte en revolution, men den är ett stort steg framåt för trimaranseglingens tillgänglighet. Genom att erbjuda en båt som både är snabb, bekväm och estetiskt tilltalande har Dragonfly visat att det går att attrahera en bredare publik – utan att tumma på seglingsupplevelsen.
Det här är en båt som definitivt förtjänar en plats på din radar, oavsett om du är erfaren seglare eller nyfiken på flerskrovsbåtar.
Specifikationer:
Maxhastighet: 23 knop
Längd överallt: 11,55 meter
Bredd (utfälld/infälld): 8,12 meter / 3,70 meter
Djupgående (centerbord upp/ner): 0,67 meter / 2,00 meter
Vikt: 4 500 kg
Masthöjd: 16,50 meter (Touring-version), 18,50 meter (Performance-version)
Storsegel: 61 m² (Touring), 73 m² (Performance)
Självslående fock: 29 m² (Touring), 30 m² (Performance)
Furling genoa: 32,5 m² (Touring), 37 m² (Performance)
Motor: 30 hk standard, 40 hk som tillval
Vattentank: 200 liter
Bränsletank: 70 liter
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…