KISS T30 Carbon – en svensk racer för cruising
Svårsläckt farttörst är inte enda anledningen till att bygga en båt helt i kolfiber. Det får Gustav Morin erfara när han testar denna nya svenska fartiga trimaran som på pappret är rena drömmen.
Jag älskar flerskrovsbåtar. Det är nog viktigt att få det sagt direkt, så att ni förstår att jag redan innan jag klev ombord på KISS T30 Carbon hade svalt konceptet att segla snabbt, utan att kränga, med massor av plats på ”däck” och med möjlighet att glida in i grunda hamnar och vikar.
Mer om flerskrovsseglingens grundfilosofi senare. För nu ska jag fokusera specifikt på kände flerskrovskonstruktören Stefan Törnbloms skapelse.
Han har tidigare ritat trimaranklassiker som Gepard, T35 och den otroligt häftiga Seaon 96.
Den sistnämnda är en otroligt läcker skapelse som byggts i såväl glas- som kolfiber och som lyckades med konststycket att leverera både häftig prestanda och, med trimaranmått mätt, ett bekvämt och väldigt stilrent inre.
Keep it simple stupid
Vad kan då KISS T30 Carbon som Seaonen inte klarar?
Den är enklare att segla. Det är den stora skillnaden.
Bland annat har den ett stort centerbord istället för två sticksvärd i utriggarna.
Och det var just enkelheten som Hans Ahlinder, en av finansiärerna bakom KISS T30 Carbon, saknade i sin avancerade Seaon 96.
KISS står som bekant för keep it simple stupid och ett av sätten att uppnå denna uppmaning är att hålla vikten låg och ha de stora seglen på rulle.
Hans Ahlinder planerar att delta på ett par singlehanded-kappseglingar i sommar och för att göra hanteringem så enkel som möjligt tänker han till exempel strunta i den stora gennakern.
– Det räcker med Code 1 (det vita seglet som syns i videon) som största segel. Båten seglar i princip alltid på skenbar vind på öppna bogar, ofta 79 – 80 grader apparent, och då är ofta en stor gennaker överflödig. Det är i alla fall otroligt mycket enklare att bara kunna rulla in seglet om vinden ökar, säger Hans Ahlinder.
Världens snabbaste bobara 30-fotare?
Målet har varit att KISS T30 Carbon ska kunna seglas otroligt snabbt och smidigt på bara två personer. Med rejäla säkerhetsmarginaler. Fyra personer ska också kunna fungera och bo någorlunda bekvämt ombord.
Männen bakom båten hävdar att det är den snabbaste 30-fotaren i världen som kan husera en familj med bibehållen värdighet.
Båtar som kan nämnas i samma mening är Farriers senaste 32– och 33-fotare som byggs helt i kol och SeaCart 30 som förvisso är en mycket mer renodlad racer som ej kan fälla in sina utriggare. Raw 30 verkar vara den sportigaste modellen med infällbara utriggare. Nya danska Black Marlin som blev snabbast på Silverrodret i år är lite större och tyngre men också intressant. Sen har vi Corsair och Dragonfly som byggs i plast och väger väldigt mycket mer.
Se videon när vi testar Dragonfly 28!
Se videon när vi testar SeaCart 26!
Se video när vi testar Multi 23!
Se video när Gustav Morin testar tre ruffade trimaraner!
Den enda nackdelen som jag upplever, som inte riktigt framgår i videon ovan, är att jag hade svårt att hitta en riktigt bekväm position på utriggaren, där jag personligen helst sitter och styr.
Man sitter lågt med stjärten och högt med benen. Det vore skönare om trampolinen var i linje med utriggaren som på min gamla Dragonfly 25. Men det är en svår ekvation då T30 har infällbara skrov och högre balkar. Men ändå.
Väljer man att styra från sittbrunnen sitter man förstklassigt.
Mer om seglingsupplevelsen, de tekniska lösningarna och känslan under däck får ni serverade i videon ovan.
KISS T30 Carbon
Längd: 9,05 m
Bredd: 3,50 m – 6,70 m
Djupgående: 0,36 m – 2,30 m
Vikt: 1 350 kg (seglingsklar)
Kölvikt: 17 kg (centerbord)
Vikt inkl trailer: 2 000 kg
Bredd på trailer: 2,54 m (sidoskrov ovanpå mittskrovet)
Storsegel: 38,5 kvm
Fock: 17,2 kvm
Gennaker: 83,2 kvm
Screecher: 32,8 kvm
Code 1: 58,2 kvm
SRS: 1,64
Masthöjd: 13,3 m (roterande vingmast)
Design: Stefan Törnblom
Varv: Pauger Carbon Ltd
Pris: Ca 2,2 miljoner kr
Mer info: KISS T30 Carbon