Skippo testar

Dragonfly 28 Sport – familjetrimaran i kuling

Passar flerskrovsbåtar för familjer eller bara för adrenalinstinna fartfreaks?
Inbitne kölbåts-seglaren Claes Olivecrona offrar sig för konsumenterna och testar ”familje-trimaranen” Dragonfly 28 Sport en blåsig höstdag.

Blir han frälst av flerskrovsjesus eller är han fast förankrad i bly?

Att testsegla en trimaran i friska höstvindar kräver visst mod, särskilt för en reporter som varit skeptisk till flerskrovsbåtars stabilitet. Men Skippos Claes Olivecrona kastar loss i över 14 m/s tillsammans med trimaranveteranen Mats Johansson – även kallad ”flerskrovsjesus”.

– Jag måste erkänna att jag är lite skraj, säger Claes när han kliver ombord på danska Dragonfly 28 Sport. Han frågar Mats: Vad är grejen med flerskrovsbåtar egentligen?

– Det är ju farten, säger Mats. Man tjuter ju av glädje! Och sen vill man bara ha mer.

Stabilitet som en pråm men snabb som en racer

Dragonfly 28 Sport är byggd för fart, men också för säkerhet. Det märks redan i första kraftiga vindbyn.

– Åh jävlar! 16 knop!, utbrister Claes när båten rusar iväg.

– Det är som att ha en bil med 300 hästar – det är väldigt kul men du måste inte använda dem hela tiden, förklarar Mats med ett leende. När jag seglar med familjen har lite av ett fartförbud men när jag är med kompisar så kan jag gasa på.

Trots vindar på upp till 14 m/s seglar de stabilt i 17-19 knop. Trimaranen kränger knappt, vilket gör upplevelsen lugn även i de hyfsat hårda vindarna på Kanholmsfjärden, nordväst om Sandhamn.

– Det här är en walk in the park alltså. Upp till 16 knop. Det är ganska otroligt, flinar Claes.

Komfort och funktion – semesterbåt med racerhjärta

Dragonfly 28 Sport är ingen kompromiss – den är både snabb och bekväm.

– De har klämt in allting i ruffen, trots att den inte är särskilt stor. Toalett, kylskåp, förpik och en koj för ungarna. Det finns allt man behöver för att cruisa i ett par veckor, tycker Mats.

– Dessutom går den att fälla ihop så att den får plats mellan y-bommar eller blir trailerbar – vilket gör den till en perfekt kombination av semesterbåt och racer.

Lättseglad och lekfull – men inte billig

En vanlig myt är att trimaraner kryssar sämre än kölbåtar. Men i oftast är det snarare tvärtom.

– Vi går högre än kölbåtar. Jag tar dem i lovart, säger Mats.

Dragonfly 28 är konstruerad för att bromsa när det blåser riktigt hård vind. Detta genom att läskrovet gräver ner sig. Dessutom är sidoskroven både bäriga och längre än mittskrovet – vilket ger ökad stabilitet.

Men allt detta kostar. Prislappen ligger från omkring 1,7 miljoner kronor.

– Har man lätt att bli beroende, man kanske ska låta bli, säger Claes och skrattar.

Reporter i videon

Film