Dansk familj på världsomsegling kapad av pirater utanför Somalia
För några dagar sedan kapades en dansk segelbåt med 7 personer ombord utanför Somalia. Det är det senaste av allvarliga tillbud. Veckan innan dödades fyra amerikaner och för ett par månader sedan släpptes det engelska paret Paul och Richard Chandler efter mer än ett år i fångenskap.
Här är utdrag ur danskarnas blogg:
Sju danskar i en Dynamic 43 på väg mot Suezkanalen kapades av pirater den 24 februari utanför Somailas kust. En nödsignal skickades och sedan dess har familjens blogg upphört. Familjen med tre barn på 12 till 16 år samt två vuxna gastar har varit ute på världsomsegling sedan 2009.
Informationen nådde allmänheten först den 28:e februari och nu säger uppgifter från danska Bådmagasinet att båten seglats iland med pirater ombord och att det danska krigsfartyget Esbern Snare, som patrulerar kring Somalias kust är på väg dit.
Enligt nyhetsbyrån AP ankrade segelbåten upp i hamnstaden Hafun andra mars.
Här följer ett utdrag från seglarnas blogg dagarna innan kapningen.
Motström
22. Februari 2011 | Arabiska havet
Fortsatt mycket vind, 15-20 knop från NE så vi rullar kraftigt och regelbundet får vi en hink full havsvatten in i sittbrunnen, men det fräschar naturligtvis upp en del.
Sen sista dagen seglade 201 nautiska miles på loggen i nästan en knop motström.
Igår kväll gjorde V. finaste krispiga tonfisk köttbullar med pasta och tomatsås
Kurs 320 Speed 8 knop
Här är den danska segelbåten sista positionen innan det togs över av pirater.
Inte bordade av pirater
23. Februari 2011 | Arabiska havet
Det har varit en av de utanför normen, förutom att vi stannade halvvägs firande.
Vi gjorde läxor, fiskade, sov, läste. lagade middag och kvällsmat. Såg ett fartyg 09:00. Vinden lättade på morgonen.
R. och V. har tillbringat en halvtimme med fiske i morse. Jan har skickat tusen mail och vi har inte blivit bordade av pirater.
Vi måste ha J: s köttbullar och sojaprotein till middag. Vi kan hoppas att de blir nästan lika bra som mormors.
Kapade!
24. Februari 2011 | Arabiska havet
Bloggandet slutar den 24 Februari. En nödsignal skickas till marinen operativa ledning från den danska segelbåten.
Båten, en Dynamic 43, bordades av pirater. Ombord var familjen med två vuxna, tre barn i åldrarna 12 och 16 år och två vuxna i besättningen.
Den senast kända position segelbåt ING är 11 27,40 N: 058 15,65 ’E från 23 Februari kl. 8,10 GMT. Det är drygt 400 miles utanför Somalias kust och inte längre än 230 miles från ön Socotra i Yemen på Afrikas horn.
Osäkerhet om den danska sjömän
28. Februari 2011 | Arabiska havet
Segelbåten med danskarna har tagits som gisslan av somaliska pirater.
Utrikesministeriet meddelar att båten med pirater ombord är på väg mot Somalia. Det rapporterades samtidigt att danska örlogsfartyget Esbern Snare, patrullerar utanför Somalias kust och är på väg mot den danska segelbåten.
Kapade båten är känd av många.
Gisslan tas iland
2. Mars 2011 | Somalia
Den danska seglarfamiljen och två besättningsmedlemmar hålls som gisslan av pirater på stranden. Det bekräftar somaliska tjänstemän i Somalia för nyhetsbyrån AP.
Källa: Baadmagasinet och jp.dk
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…