Candela tar in 210 miljoner – Stockholm först med nya färjan
För att öka takten på en redan påbörjad produktion tar svenska Candela nu in mångmiljoninvestering. Redan till sommaren ska första passagerarfärjorna tas i bruk i Stockholm.
I helgen stod Candela på Stockholmsmässan och stolt visade upp sin eldrivna och foilande modell C-8. Men på fabriken i Rotebro, och kontoret i Frihamnen pågick ett helt annat arbete.
Bakom kulisserna planerades en ny runda av investeringar för att sätta fart på produktionen av bolagets foilande personfärja P-12 Shuttle. Satsningen ska möjliggöra en massproduktion av fartyget som susar över vattnet med en marschfart på 27 knop och en räckvidd på 60 sjömil.
Världsledande vid sin premiär
Den nya investeringen väntas bära frukt redan i sommar och när väl den första färjan sjösätts kommer den ha världens längsta räckvidd och högsta fart för ett elektriskt passagerarfartyg.
– Denna inhämtning av nytt kapital kommer att möjliggöra klimatvänlig högfartspendling på hittills underanvända vattenvägar. P-12 färjan kommer i många fall kunna vara både snabbare och billigare än landburen kollektivtransport, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd på Candela.
I samarbete med Kungliga tekniska högskolan har företaget tagit fram livscykelanalyser som visar på att P-12 färjan endast kommer att släppa ut ett par ynka procent av vad en traditionell dieseldriven färja i jämförbar storlek gör.
Se också:
Candela – det svenska foilingundret i närbild
Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
Candela C-8 – första provkörningen i foilingläge
Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”
Mer än halverar resetiderna i Stockholm
P-12 färjorna kommer att ha sin premiär i Stockholm där de kommer att gå i kollektivtrafik mellan Ekerö och centrala Stockholm. En resa som idag tar cirka 55 minuter med bil, buss eller konventionell dieselfärja kommer istället att gå på 25 minuter.
Vidare har farkosterna också fått dispens för den vanliga hastighetsbegränsningen på 12 knop i Stockholmsinnerstads farleder då färjorna tack vare sina bärplanssysten inte kommer att dra upp svallvågor.
I klippet kan man se Candelas C-8 på San Fransiscos bukt.
I början av året kammade Candela med sin modell C-8 hem priset European Powerboat of the Year 2023, något du kan läsa om här.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…