Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
80 sjömil är en sak men att beta av denna sträcka med elbåt på en dag gissar vi är någon form av rekord. Om inte annat så säger det en del om kombinationen eldrift och bärplan. Se inslaget!
Nej, det är inte ett officiellt rekord. Ej heller var det avsikten när och det var heller inte avsikten när Erik Eklund, till vardags chef för avdelningen för Candelas kommersiella båtar, skulle ta en hösttur med sin son.
Mer om Candela:
Första provkörningen i foilingläge
Det svenska foilingundret i närbild
I slutet av dagen kunde man ändå konstatera att man hade betat av hela 80 sjömil i farter mellan 19,8 – 23,6 knop och en snittfart på 20,5 knop. Något som visar att eldrift, åtminstone i kombination med bärplan, går att köra längre än de flesta normalfuntade båtmänniskor gör på en dag.
Laddstopp på Utö
Färden gick från Stockholm, genom Baggenstäcket och över Baggensfjärden. Därefter stävade man vidare över Ingaröfjärden för ett laddstopp på Utö innan man fortsatte utomskärs mot Sandhamn.
Under fem kronor per sjömil
Förutom det självklara, att det blev en tyst, skump- och luktfri resa så kom man undan med låga driftskostnader. Eller vad sägs om en förbrukning på 1,1 – 1,2 kWh per sjömil. Något som torde motsvara en kostnad på väl under fem kronor per sjömil även när elpriserna ligger i den högre skalan.
Foiling är nyckeln
Få, om ens någon, har nått en sådan stjärnstatus inom det foilande och eldrivna båtlivet som svenska Candela. Tack vare sina bärplan drar båten 80 procent mindre energi än båtar i motsvarande storlek som planar på traditionellt sätt.
Avancerad teknik
Det hela bygger på ett mycket avancerat system där då allt från flyghöjder och vinklar styrs automatiskt. Flyghöjden styrs av så kallade ultraljuds-censorer. Till detta kommer sedan ett gyro som reglerar vinklar (roll och pitch) så att båten bibehåller ett optimalt gångläge.
Se inslaget!