Bowter lanserar återvunnet batteri till lågpris
Begagnade litiumbatterier till en tredjedel av priset av nya. Det är Bowter Aeons företagsmodell. Nu lanserar bolaget ReeLoad – ett begagnat batteripack speciellt för båtar.
Den största tröskeln in i elektrifiering är som bekant batteritekniken. Lång räckvidd kräver rejäla batteripack vilket i sin tur blir dyrt. I alla fall om man ska ha teknik som står sig under en längre tid. Frågan blir således: hur får man ut billigare batterier till båtfolket?
Företaget Bowter tror sig ha funnit lösningen.
Under båtmässan Allt för sjön gjorde Bowter stora rubriker med sin båtdelningstjänst som gör det möjligt för vanliga konsumenter att köpa, hyra men också hyra ut sin båt. Det eldrivna flytetyget vinner kanske inte några skönhetstävlingar men tekniken och tanken bakom konceptet är onekligen smart.
Nu kommer nästa steg i satsningen.
Under det senaste året har man arbetet tätt ihop med Stena Recycling för att hitta användningsområden för litiumbatterier från bilar. Något som sedan ledde till grundandet av Bowter Aeon – ett bolag som ska göra elektrifiering av båtliv mer tillgängligt.
– Vi identifierade tidigt att batteirer är en av flaskhalsarna för att konvertera till eldrift. I samarbetet med Stena Recycling har vi säkrat tillgången för storskalig batteritillverkning på återbruk av så kallade EV-batterier. Nu kan vi presentera vår ReeLoad-produkt. Ett litiumbatteri som ger möjligheten för båtägare att förlänga drifttiden och njuta av pålitlig eldrift, säger Jonas Elveseth, vd på Bowter.
CE-märkning och garanti – en hög tröskel
Ett stort hinder i processen har varit möjligheten att CE-certifiera begagnade batterier. Men tack vare expertis från Stena Recycling samt det göteborgsbaserade företaget Wireflow har man hittat en fungerande modell där man ordnar med såväl märkning som garanti.
Batteripaketet, som är speciellt utvecklat för användning i marina miljöer, kommer sålunda att driva Bowters flotta av eldrivna båtar. Det är framtaget för 48-voltssystem och har en kapacitet på 6 kilowattimmar med möjlighet att koppla upp till 10 pack parallellt. Man kommer också att erbjuda konverteringskit för mindre utombordsmotorer och segelbåtar.
Läs även:
Gamla båtar efterlyses för konvertering till eldrift
Bowter – köp, kör och hyr ut en eldriven båt
Kan man förlita sig på batterier som i åratal tjänat bilar med allt vad det innebär av åldrande och slitage?
– Fordonsapplikationen är slitsam för batterier men att ha batterier i en båt är en helt annan sak. Användningen som sliter, det vill säga snabbladdning, snabba accelerationer och så vidare, är inte lika påtaglig. Istället fungerar batterierna som energilagring med tanke på det förhållandevis sparsamma användandet. Alla batteripack går dessutom igenom noggranna kontroller och övervakas av en BMS-gateway, säger Niclas Dahlgren på Bowter Aeon.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…