Bowter lanserar återvunnet batteri till lågpris
Begagnade litiumbatterier till en tredjedel av priset av nya. Det är Bowter Aeons företagsmodell. Nu lanserar bolaget ReeLoad – ett begagnat batteripack speciellt för båtar.
Den största tröskeln in i elektrifiering är som bekant batteritekniken. Lång räckvidd kräver rejäla batteripack vilket i sin tur blir dyrt. I alla fall om man ska ha teknik som står sig under en längre tid. Frågan blir således: hur får man ut billigare batterier till båtfolket?
Företaget Bowter tror sig ha funnit lösningen.
Under båtmässan Allt för sjön gjorde Bowter stora rubriker med sin båtdelningstjänst som gör det möjligt för vanliga konsumenter att köpa, hyra men också hyra ut sin båt. Det eldrivna flytetyget vinner kanske inte några skönhetstävlingar men tekniken och tanken bakom konceptet är onekligen smart.
Nu kommer nästa steg i satsningen.
Under det senaste året har man arbetet tätt ihop med Stena Recycling för att hitta användningsområden för litiumbatterier från bilar. Något som sedan ledde till grundandet av Bowter Aeon – ett bolag som ska göra elektrifiering av båtliv mer tillgängligt.
– Vi identifierade tidigt att batteirer är en av flaskhalsarna för att konvertera till eldrift. I samarbetet med Stena Recycling har vi säkrat tillgången för storskalig batteritillverkning på återbruk av så kallade EV-batterier. Nu kan vi presentera vår ReeLoad-produkt. Ett litiumbatteri som ger möjligheten för båtägare att förlänga drifttiden och njuta av pålitlig eldrift, säger Jonas Elveseth, vd på Bowter.
CE-märkning och garanti – en hög tröskel
Ett stort hinder i processen har varit möjligheten att CE-certifiera begagnade batterier. Men tack vare expertis från Stena Recycling samt det göteborgsbaserade företaget Wireflow har man hittat en fungerande modell där man ordnar med såväl märkning som garanti.
Batteripaketet, som är speciellt utvecklat för användning i marina miljöer, kommer sålunda att driva Bowters flotta av eldrivna båtar. Det är framtaget för 48-voltssystem och har en kapacitet på 6 kilowattimmar med möjlighet att koppla upp till 10 pack parallellt. Man kommer också att erbjuda konverteringskit för mindre utombordsmotorer och segelbåtar.
Läs även:
Gamla båtar efterlyses för konvertering till eldrift
Bowter – köp, kör och hyr ut en eldriven båt
Kan man förlita sig på batterier som i åratal tjänat bilar med allt vad det innebär av åldrande och slitage?
– Fordonsapplikationen är slitsam för batterier men att ha batterier i en båt är en helt annan sak. Användningen som sliter, det vill säga snabbladdning, snabba accelerationer och så vidare, är inte lika påtaglig. Istället fungerar batterierna som energilagring med tanke på det förhållandevis sparsamma användandet. Alla batteripack går dessutom igenom noggranna kontroller och övervakas av en BMS-gateway, säger Niclas Dahlgren på Bowter Aeon.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…