Bowter lanserar återvunnet batteri till lågpris
Begagnade litiumbatterier till en tredjedel av priset av nya. Det är Bowter Aeons företagsmodell. Nu lanserar bolaget ReeLoad – ett begagnat batteripack speciellt för båtar.
Den största tröskeln in i elektrifiering är som bekant batteritekniken. Lång räckvidd kräver rejäla batteripack vilket i sin tur blir dyrt. I alla fall om man ska ha teknik som står sig under en längre tid. Frågan blir således: hur får man ut billigare batterier till båtfolket?
Företaget Bowter tror sig ha funnit lösningen.
Under båtmässan Allt för sjön gjorde Bowter stora rubriker med sin båtdelningstjänst som gör det möjligt för vanliga konsumenter att köpa, hyra men också hyra ut sin båt. Det eldrivna flytetyget vinner kanske inte några skönhetstävlingar men tekniken och tanken bakom konceptet är onekligen smart.
Nu kommer nästa steg i satsningen.
Under det senaste året har man arbetet tätt ihop med Stena Recycling för att hitta användningsområden för litiumbatterier från bilar. Något som sedan ledde till grundandet av Bowter Aeon – ett bolag som ska göra elektrifiering av båtliv mer tillgängligt.
– Vi identifierade tidigt att batteirer är en av flaskhalsarna för att konvertera till eldrift. I samarbetet med Stena Recycling har vi säkrat tillgången för storskalig batteritillverkning på återbruk av så kallade EV-batterier. Nu kan vi presentera vår ReeLoad-produkt. Ett litiumbatteri som ger möjligheten för båtägare att förlänga drifttiden och njuta av pålitlig eldrift, säger Jonas Elveseth, vd på Bowter.
CE-märkning och garanti – en hög tröskel
Ett stort hinder i processen har varit möjligheten att CE-certifiera begagnade batterier. Men tack vare expertis från Stena Recycling samt det göteborgsbaserade företaget Wireflow har man hittat en fungerande modell där man ordnar med såväl märkning som garanti.
Batteripaketet, som är speciellt utvecklat för användning i marina miljöer, kommer sålunda att driva Bowters flotta av eldrivna båtar. Det är framtaget för 48-voltssystem och har en kapacitet på 6 kilowattimmar med möjlighet att koppla upp till 10 pack parallellt. Man kommer också att erbjuda konverteringskit för mindre utombordsmotorer och segelbåtar.
Läs även:
Gamla båtar efterlyses för konvertering till eldrift
Bowter – köp, kör och hyr ut en eldriven båt
Kan man förlita sig på batterier som i åratal tjänat bilar med allt vad det innebär av åldrande och slitage?
– Fordonsapplikationen är slitsam för batterier men att ha batterier i en båt är en helt annan sak. Användningen som sliter, det vill säga snabbladdning, snabba accelerationer och så vidare, är inte lika påtaglig. Istället fungerar batterierna som energilagring med tanke på det förhållandevis sparsamma användandet. Alla batteripack går dessutom igenom noggranna kontroller och övervakas av en BMS-gateway, säger Niclas Dahlgren på Bowter Aeon.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 28 av 28: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 27 av 28: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 28: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 28: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 28: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 28: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 28: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 28: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 28: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…
-
Del 19 av 28: Ljudisolera bort brummet!
Att eliminera motorljud är avgörande för trivseln ombord. Häng med när vi får tips av experten Thomas Rydén från Lackman och monterar…