Lanternor – detta ska du kunna innan du ger dig ut i mörkret
Vad gäller egentligen när det kommer till lanternor på båtar, hur ska de lysa och vad skiljer regelmässigt mellan olika båttyper och -storlekar? I denna korta guide svarar vi på de vanligaste frågorna.
Att använda lanternor korrekt är avgörande för säkerheten på sjön. De hjälper andra båtförare att upptäcka dig, bedöma din riktning och bedöma storleken på din båt – vilket kan förhindra olyckor.
I Sverige regleras lanternornas användning av Sjötrafikförordningen och av internationella sjövägsregler. Här går vi igenom vad du som förare av en fritidsbåt behöver veta för att föra lanternor på rätt sätt.
Lanternor och när de ska användas
Lanternor är navigationsljus som måste vara tända ”från solnedgång till soluppgång” på inre farvatten och i skärgårdsområden och ”från solnedgång till soluppgång” på öppet hav.
Men det är inte enbart vid mörker, utan även vid dålig eller nedsatt sikt som dimma eller regn som lanternorna bör vara tända. Med kunskap om vad ljussignalerna visar kan man få reda på en båts riktning, storlek och om den går för motor, segel eller ligger för ankar.
Men reglerna skiljer sig beroende på båttyp och längd och kan för novisen vara svåra att komma ihåg.
För motorbåtar, det vill säga båtar som använder en motor för att drivas framåt (alltså även segelbåtar när de använder sin motor), gäller vissa regler medan seglande segelbåtar har andra regler. Men låt oss återkomma till seglande segelbåtar och nu börja med motorbåtar.
Generella regler för lanternor på motorbåtar under 12 meter
- Sidolanternor: Ett grönt ljus på styrbords sida och ett rött ljus på babords sida, alternativt en lanterna med ett sammansatt rött och ett grönt ljus. Dessa ska vara synliga i en vinkel av 112,5 grader framåt, på respektive sida. Ljusstyrkan ska vara tillräcklig för att nå en sjömil.
- Akterlanterna: Ett vitt ljus synligt i 135 grader bakåt.
- Topplanterna: Ett vitt ljus synligt i 225 grader framåt och placerat minst en meter över sidolanternorna, gärna så nära aktern som möjligt. Ska synas i minst två sjömil.
Vad gäller vinklarna (graderna) som de olika lanternorna ska synas i, så är detta inte något som gemene båtägare behöver fundera alltför mycket över. Lanternor som går att köpa från seriösa återförsäljare har i regel rätt gradtal och det blir rätt om man bara placerar dem på rätt plats.
Men det finns mer specifika regler för olika båtstorlekar.
Lanternor för båtar upp till sju meter som går i max sju knop
Är båten under sju meter lång och gör som mest sju knop räcker det med enbart en runtlysande vit topplanterna. Detta är dock oftast inte att rekommendera. Det är såklart bättre att också ha sidolanternor, för att alla ska förstå i vilken riktning båten åker.
Nuförtiden är det populärt med så kallade kombinationslanternor. Inte minst om båten är liten. En sådan kombinerar, som namnet antyder, sidolanternor och topplanterna i en enda ljusenhet. Ett smidigt och bra alternativ för små båtar.
Om du inte har några lanternor eller om de slutat fungera men du ändå måste ta dig hem i mörker, så är du skyldig att ha en lampa med vitt ljus tänd. Så det är viktigt att ha med sig en ficklampa eller pannlampa som reserv. Man är också skyldig att hålla ordentligt avstånd till andra båtar och undvika att hamna på kollisionskurs.
Lanternföring för båtar på 12-20 meter som går för motor
Större motorbåtar, över 12 meter, ska ha samma lanternor som mindre båtar. Även här ska topplanternan sitta minst 1 meter över sidolanternorna men till skillnad från de mindra båtarna måste den också placeras 2,5 meter över relingen. Dessutom ska topplanternan ha en ljusstyrka som syns på minst 3 sjömils avstånd, till skillnad från de mindre båtarnas krav på 2 sjömil.
Värt att tänka på!
Ibland ser på motorbåtar, är att man placerar topplanternan för lågt. Vissa sätter den till exempel på en vattenskidbåge som är lägre eller i samma höjd som vindrutan, vilket kan ge reflektioner som både stör föraren och skymmer ljuset utåt. Reglerna säger att topplanternan ska sitta minst 1 meter ovanför sidolanternorna, samt så nära aktern som möjligt. Ett vanligt sätt att lösa det på är att ha en lanterna på ett långt löstagbart aluminiumrör.
Lanternor för segelbåtar
Tidigare i artikeln skrev vi om seglande segelbåtar och motorgående segelbåtar, det var av en god anledning. Det som avgör om en båt är en segel- eller motorbåt när det kommer till lanternföring är nämligen inte huruvida båten har rigg och segel eller inte utan enbart vad den använder för att drivas framåt från läge till läge.
Med andra ord är en segelbåt en motorbåt om seglen är nere och motorn går, likaså om seglen är uppe och motorn är igång.
Generella regler för lanternföring på segelbåtar
- Sidolanternor: Ett grönt och ett rött ljus, som på motorbåtar.
- Akterlanterna: Ett vitt ljus synligt bakåt.
Den stora skillnaden mot motorbåtar (längre än sju meter eller snabbare än sju knop) är att kombinationslanterna är tillåten och att man inte ska använda en vit topplanterna. Man kan alltså samla alla tre ljusen (grönt och rött åt sidorna och vitt akterut) i masttoppen – på segelbåtar som är mindre än 20 meter.
Segeljollar och roddbåtar behöver bara ha en ficklampa som man i god tid ska visa för andra båtar.
Lanternor när man går för motor med segelbåt
När segelbåten går för motor gäller dock samma regler som för motorbåtar, inklusive kravet på topplanterna. Så i praktiken blir kravet när man ska utrusta sin segelbåt desamma som för en motorbåt, iallafall om man någon gång vill köra för motor med sin segelbåt när det är mörkt.
Lanternföring vid ankring
Om din båt är ankrad nattetid eller vid dålig sikt ska en ankarlanterna föras. Den ska ge ett vitt, runtlysande ljus och lanternan ska placeras så att ljuset syns från alla håll. En regel som gäller alla fritidsbåtar, oavsett storlek.
Skiljer sig reglerna för lanternföring mellan länderna runt Östersjön?
De grundläggande reglerna för lanternor är desamma i hela Östersjöområdet eftersom de bygger på de internationella sjövägsreglerna. Små avvikelser kan dock förekomma.
Exempelvis kräver vissa länder tydligare signalering vid små farkoster som paddelbåtar eller kajaker. Därför är det alltid viktigt att kontrollera lokala sjöregler om du planerar att korsa gränser.
Viktigt att göra rätt med lanternor
Att föra lanternor korrekt är inte bara ett lagkrav – det är en viktig del av sjösäkerheten. Se till att din båt har rätt typ av lanternor beroende på båttyp och längd, och använd dem vid alla tillfällen då siktförhållandena är dåliga eller det är mörkt. Följ dessa regler och gör sjön tryggare för alla som vistas på den.
Känner du dig fortfarande osäker är det aldrig fel att ta teoretisk kurs i sjömanskap. Även om vi på Skipporedaktionen tycker att praktiken är den bästa skolan så går mycket att lära sig i skolbänken!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…