Kryssningssäsongen är igång – Stockholms Hamnar väntar uppsving

Stockholms kryssningssäsong är officiellt igång. När AIDAmar gled in till Stadsgården den 22 april markerade det starten för en säsong som ser ut att bli starkare än fjolårets – både vad gäller antal anlöp och passagerare.

Efter en något svagare säsong 2024 är årets siffror ett steg uppåt. 136 anlöp är inplanerade. Samtidigt är man inte i nivåerna av toppåret 2022 då hela 205 kryssningsfartyg anlöpte Stockholms hamnar.

– Vi är glada att se en generell ökning av kryssningsfartyg i Östersjön och att de flesta dessutom är fullbokade. Kryssningsfartygen och passagerarna betyder mycket för Stockholm och hela regionen, skriver Stefan Scheja, marknadsansvarig för färje- och kryssningstrafik vid Stockholms Hamnar i ett pressmeddelande.

Fler fartyg i premiumsegmentet

Rederiet AIDA står för flest anlöp under 2025, totalt 31 stycken, och AIDAmar är planerad att gästa Stockholm hela 14 gånger.

Bland årets nykomlingar märks flera premiumfartyg, såsom Ilma från Ritz-Carlton Yacht Collection och Vista. Dessa fartyg, tillsammans med Carnival Miracle, Le Laperouse, Sea Dream II, Silver Shadow, Viking Saturn, Viking Vela och World Traveler, gör sitt första besök i staden.

Något annat som märks av är att storleken på fartygen ökar. I år väntas totalt 256 000 passagerare besöka Stockholm. En siffra som överträffar toppåret 2022 med 9 000.

El vid kaj – stort steg mot grönare kryssningsnäring

Två nya elanslutningar för kryssningsfartyg tas dessutom nu i drift vid Stadsgården i Stockholm. Med dem kan ungefär hälften av årets anlöp koppla upp sig på el.

– Det är en viktig milstolpe för att skapa en hållbar premiumdestination, skriver Jens Holm (V), styrelseordförande i Stockholms Hamnar i pressmeddelandet.

Just elförsörjning är ett ämne som diskuterats vitt och brett. Vid avsaknad av sådan har kryssningsfartygen fått drivas på generatorer som förutom utsläpp även orsakat buller.