Färdmål Strandvägen – centralt, kändistätt och förvånansvärt billigt
Att ligga med båt vid Strandvägen i Stockholm ett stenkast från Gröna Lund och Skansen med tillgång till el, dusch, toalett och bar kostar förstås skjortan. Och mer därtill. Eller?
Nej, man måste inte vara medlem för att få gästplats på Kungliga Motorbåt Klubbens 420 meter långa brygga. Och nej, man behöver inte förboka även om det rekommenderas. Det enda egentliga kravet är en fri segelhöjd på max fyra meter.
Stekigt och centralt
Sedan går det utmärkt att njuta av det centrala läget, närheten till såväl Gröna Lund och Skansen som samt barer, museer, barer, restauranger och mer därtill. I den trygga hamnen har man tillgång till såväl dusch som toalett och el. Priset för ett dygn är 150 kronor för medlemmar och 350 kronor för övriga.
Kungliga Motorbåt Klubben bildades 1915 för att ”övertaga och fortsätta den del av Kungliga Automobil Klubbens verksamhet som omfattade motorbåtssidan.”
Och vidare:
”Detta med främsta uppgift att skapa en för hela landet omfattande sammanslutning av motorbåtsintresserade och för motorbåtssportens utveckling intresserade personer i syfte att ena gentemot myndigheter och andra tillvarataga motorbåtsmännens, och den inhemska motorbåtsindustrins intressen, att utöva motorbåtsport i alla dess former och befrämja angenäm samvaro mellan klubbmedlemmar”.
Häng med när Svenska Sjös Emma Lagerström och Skippos Claes Olivecrona besöker denna pärla i Stockholm.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…