Ultralätt elektrisk vattenskoter till rimligt pris
En elektrisk vattenskoter som bara väger 40 kilo, kan lastas på ett biltak och bäras till vattnet av två personer. Är det möjligt?
Svaret är – ja. Linköpingsföretaget E-Watercraft lanserar nu sin första elektriska vattenskoter, Eco-Jet, med världspremiär under Allt för Sjön.
Hur kom ni på idén?
– Vi tre grundare har alla över 20 års erfarenhet av olika start up-företag. Efter att ha känt varandra ett bra tag och drivit företag på varsitt håll, kom vi fram till att vi borde göra något roligt ihop – något som skulle kunna göra skillnad, säger säger Magnus Sundstedt, vd för E-Watercraft.
Han fortsätter:
– Vatten och vattensport har vi hållit på med ganska länge och när vi började fundera såg vi framför oss att tillverka en produkt som vi själva skulle vilja köpa och äga. Då kom idé upp om en helt elektrisk vattenskoter, säger Magnus Sundstedt, vd för E-Watercraft.
Fantastiskt låg vikt
Linköpingsentreprenörernas målsättning var först och främst att tillverka en el-vattenskoter med ett avtagbart batteri. Inte att göra en ultralätt skoter. Att den blev så lätt som 40 kilo plus ett batteri på 25 kilo är enligt Magnus Sundstedt snarare en konsekvens av den elektriska framdriften.
– En vattenskoter behöver inte väga 250 kilo numera. Bara att byta ut de tyngre traditionella bensinmotorn sparar många kilon. Produktionsvarianten av ECO-Jet kommer att tillverkas i glasfiber med en speciell tillverkningsteknik som gör att den håller konstruktionsmässigt utan att bli tung.
Med en vikt på blott 40 kilo behövs ingen sjösttningsramp. Man kan bara bära med sig skotern och sjösätta den där det passar. Vi har även lag ner kraft på att ta fram ett nytt och lätt batteri, vilket även det är något av nyckeln till den modesta vikten.
Smidigt batteribyte
Batteriet är enkelt att ta ur, bära med sig och kan laddas i ett vanligt 220-voltsuttag. Själva laddningen tar två timmar. I och med att ECO-Jet är betydligt lättare än traditionella vattenskotrar och därför inte behöver en lika stor impeller, har E-Watercraft även konstruerat en egen, något mindre impeller.
Vidare har vattenskotrarna har också försetts med inbyggda säkerhetsfunktioner. Bland annat så kallad ”Geo-fencing”, som gör att det går att begränsa det geografiska område där vattenskotern kan köras med full kapacitet.
– Skulle du exempelvis åka utanför det tillåtna området kommer prestandan begränsas och du kan bara köra i låg hastighet. En annan funktion är att vattenskotern stängs av för att kylas ner om motorn, hastighetsregulatorn eller batteripaketet skulle bli överhettade. Väl nedkyld är det sedan bara att åka vidare igen, berättar Magnus Sundstedt.
Nästa finess är en inbyggd Wi-Fi och LTE/4G-anslutning:
– Vi har utvecklat en lättanvänd iPhone-, Android- och Windows-app så att du kan ansluta till din vattenskoter och se instrumentsidan. Här kan du utföra hälsokontroll, övervaka sensorer och göra konfigurationsändringar.
E-Watercraft har även utvecklat en speciell app som trådlöst uppdaterar vattenskoterns programvara.
– För företagsanvändare har vi tagit fram ”Fleet Management-appen”, som gör det möjligt att hålla reda på företagets vattenskotrar, men också kan ta emot varningar från användare som behöver hjälp.
De första 12 månaderna ingår gratis programvaruuppdateringar. Efter perioden kan ägaren registrera sig för ett underhålls- och servicemedlemskap för att se till att vattenskotern alltid är fullt funktionsduglig. Här ingår gratis mjukvaruuppdateringar, årlig fjärrdiagnostik och statistik angående underhåll.
Priset ligger på 12 000 euro inklusive ett batteri och för ytterligare ett batteri får man betala 6 000 euro extra.
Hur och var kommer tillverkningen att ske?
– Tanken är att göra som inom bilindustrin och använda traditionella tillverkningsmetoder med underleverantörer. Själva hopmonteringen kommer att ske i Linköping. Vi kommer börja med låga volymer och satsar på att tillverka 150 maskiner till nästa sommar. I år har vi fokus på att få ECO-Jet certifierad och typgodkänd.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…