Vasaskeppet – det vinnande fiaskot!
Ett brakfiasko och en uppvisning i usel båtkonstruktion. Det är vad som lockar mest publik i museivärlden.
Vasamuseet drar miljonpublik varje år och befäster sin ställning som Sveriges mest populära museum.
På andra plats kommer Skansen.
Mödosam väg
Men vägen till Vasamuseets framgång har som bekant varit både lång och krokig.
För om det inte hade varit för en okunnig landkrabba med starka åsikter och mycket makt så skulle varken Vasaskeppet eller Vasamuseet finnas.
Kunglig idioti
Jag talar förstås om Gustav II Adolf som inte visste ett jädrans dugg om båtar.
Men som ändå envisades med att belamra ett redan klumpigt skepp med fler kanoner och skulpturer än vad hon kunde bära.
Botten upp!
En vindpust i höjd med Beckholmen räckte som bekant för att hon skulle kapsejsa och gå till botten.
Det var den 10 augusti 1628.
Det naturliga, kan tyckas, hade varit att låta denna dunderblunder gå i glömboken för aldrig mer väckas till minne igen.
Men icke!
Idag, närmare 400 år senare, drar Vasakeppet alltså miljonpublik.
Se också:
Elias analys – framtidens båt är historia!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…