Värt att veta om båttrailern
I Sverige finns det cirka 700 000 fritidsbåtar, enligt en stor båtlivsundersökning som gjordes 2004.. Över 500 000 av dessa båtar går att dra upp på en trailer. Ändå är kunskapen runt trailers i de flesta fall liten.
Vad behöver du tänka på när du köper en trailer?
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
Hjuldimension, stödhjul eller inte, rostproblem, underhåll? Och vad ska du se upp med vid köp av en begagnad trailer.
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
* Hjuldimension?
Viktigt med tanke på köregenskaper. Breda däck – säkert, smala däck vingligt. Vinterdäck: Dubb på bilen=dubb på släpet. Dubbfritt på bilen=dubb eller friktionsdäck på bilen. Friktionsdäck är märkta med M+S (Mud and Snow).
* Stödhjul/inte stödhjul?
Vilket underlag ska vagnen användas på?
Grus, sand, gräs, mjukt underlag så rekommenderas ett luftgummistödhjul, vanligen dim. 260×85. Asfalt, packat underlag så rekommenderas hårdgummistödhjul. Finns i olika dimensioner, vanligen 200×50.
Stödhjul bör vara av god kvalitet och ha en inte allt för brant stigning på gängstången, tänk på att vagnen ska vevas av från kulan på bilen och kan vara tungt lastad. Numer finns även bromspedal på stödhjulen som extra tillval för obromsade vagnar (EU-trailers) som är bra vid parkering i utförslut.
* Rostproblem?
Dagens vagnar är oftast galvaniserade. Ytskiktet kan vara olika tjockt så se upp med ”snabbgalvade” vagnar. En bra tumregel är att ju gråare en vagn är desto bättre korrosionsskydd har vagnen.
* Underhåll?
Alla registrerade vagnar skall kontrollbesiktas. Från första registreringsdatum så ska vagnen in på kontroll efter 48 månader, därefter i
24 månadsintervall. Det är alltid bra att ta ”ett varv” runt vagnen innan man kör iväg för att kolla positionsljus, körriktningsvisare, bromsljus, skyltbelysning, däck, kaross och katastrofwire. Inför besiktning bör vagnen lämnas in hos auktoriserad verkstad för justering av bromsar och allmän översyn.
* Vad se upp med på begagnatsidan?
Att köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju – så även i den här branschen. En gammal vagn har oftast bromsar eftersom EU-trailers inte riktigt har kommit ut på begagnatmarknaden, och då kan bromsdetaljer för det första vara svårt att få tag på samt kosta en hel del.
Annat man bör tänka på är att axlarnas gummitorosion torkar med åren och behöver bytas i regel efter 15-20 år. Det går att byta torosionsstavarna men kostar ca 3000-4000 kronor.
https://www.batochtrailer.se/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…
-
Skippo kunskap
Fynd eller fiasko? Skippo renoverar en riktig klassiker!
Del 1. Var det egentligen ett så jäkla smart köp? Eller föresten – det spelar ingen roll nu när tärningen är kastad….