Värt att veta om båttrailern

I Sverige finns det cirka 700 000 fritidsbåtar, enligt en stor båtlivsundersökning som gjordes 2004.. Över 500 000 av dessa båtar går att dra upp på en trailer. Ändå är kunskapen runt trailers i de flesta fall liten.
Vad behöver du tänka på när du köper en trailer?
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
Hjuldimension, stödhjul eller inte, rostproblem, underhåll? Och vad ska du se upp med vid köp av en begagnad trailer.
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
* Hjuldimension?
Viktigt med tanke på köregenskaper. Breda däck – säkert, smala däck vingligt. Vinterdäck: Dubb på bilen=dubb på släpet. Dubbfritt på bilen=dubb eller friktionsdäck på bilen. Friktionsdäck är märkta med M+S (Mud and Snow).
* Stödhjul/inte stödhjul?
Vilket underlag ska vagnen användas på?
Grus, sand, gräs, mjukt underlag så rekommenderas ett luftgummistödhjul, vanligen dim. 260×85. Asfalt, packat underlag så rekommenderas hårdgummistödhjul. Finns i olika dimensioner, vanligen 200×50.
Stödhjul bör vara av god kvalitet och ha en inte allt för brant stigning på gängstången, tänk på att vagnen ska vevas av från kulan på bilen och kan vara tungt lastad. Numer finns även bromspedal på stödhjulen som extra tillval för obromsade vagnar (EU-trailers) som är bra vid parkering i utförslut.
* Rostproblem?
Dagens vagnar är oftast galvaniserade. Ytskiktet kan vara olika tjockt så se upp med ”snabbgalvade” vagnar. En bra tumregel är att ju gråare en vagn är desto bättre korrosionsskydd har vagnen.
* Underhåll?
Alla registrerade vagnar skall kontrollbesiktas. Från första registreringsdatum så ska vagnen in på kontroll efter 48 månader, därefter i
24 månadsintervall. Det är alltid bra att ta ”ett varv” runt vagnen innan man kör iväg för att kolla positionsljus, körriktningsvisare, bromsljus, skyltbelysning, däck, kaross och katastrofwire. Inför besiktning bör vagnen lämnas in hos auktoriserad verkstad för justering av bromsar och allmän översyn.
* Vad se upp med på begagnatsidan?
Att köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju – så även i den här branschen. En gammal vagn har oftast bromsar eftersom EU-trailers inte riktigt har kommit ut på begagnatmarknaden, och då kan bromsdetaljer för det första vara svårt att få tag på samt kosta en hel del.
Annat man bör tänka på är att axlarnas gummitorosion torkar med åren och behöver bytas i regel efter 15-20 år. Det går att byta torosionsstavarna men kostar ca 3000-4000 kronor.
https://www.batochtrailer.se/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…